Industri Kapital ny huvudägare i Attendo

Report this content

Industri Kapital har ingått avtal med Bridgepoint, Mexab och Säki om att förvärva aktiemajoriteten i Attendo. Attendos nuvarande ledning och organisation kvarstår som idag och verksamheten kommer liksom idag att bedrivas med ett starkt fokus på kvalitet för brukarna.

- Privata omsorgsföretag ger mer kvalitet för skattepengarna. Trots det drivs 90 % av äldreomsorgen fortfarande av kommunerna själva men intresset för valfrihet ökar hela tiden. Vi ser mycket positivt på marknaden framöver, säger Henrik Borelius, VD & koncernchef Attendo.

Marknaden för äldre och funktionshindrade i Sverige omsatte 2005 124 miljarder kr. Ett flertal kommuner i Sverige har öppnat upp för privata alternativ inom ramen för den kommunala finansieringen, däribland Linköping, Västerås, Malmö och Stockholm stad.

- Attendo är ett av få företag om visat att de klarar av att snabbt växa den egna verksamheten och samtidigt framgångsrikt integrera förvärv. Vi vill försätta den här strategin i Sverige och samtidigt söka ytterligare förvärv i övriga Norden och Europa. Vårt mål är att på sikt skapa en europeisk omsorgskoncern, säger Gustav Öhman, partner Industri Kapital.

I och med affären kommer Attendo att ägas av Industri Kapital tillsammans med ledningen och medarbetare. Över 200 medarbetare är aktieägare idag och samtliga Attendos medarbetare kommer erbjudas ytterligare möjligheter att bli delägare.