Attendo arrangerar Fallpreventionens dag

På torsdag den 8 september arrangerar vård- och omsorgsföretaget Fallpreventionens dag på Forumtorget i Uppsala. Syftet med dagen är att uppmärksamma hur man på olika sätt kan förebygga, förhindra och lindra skadorna av fallolyckor.

Fallolyckor är ett stort samhällsproblem som orsakar många människor stort personligt lidande och skördar fler liv än någon annan olyckstyp. De flesta som avlider till följd av fallolyckor är äldre personer. Omkring var tredje äldre person faller varje år. Det motsvarar ett fall varje minut i Sverige.

Samtidigt finns det många enkla saker man kan göra i hemmet för att undvika att ramla; som att använda halkskydd under mattorna – eller ta bort dem helt och hållet, antihalkmatta i duschutrymme eller badkaret, undvika lösa sladdar på golven etc.

Om detta berättar sjukgymnaster, arbetsterapeuter, sjuksköterskor och verksamhetschefer inom Attendo hemvård i Uppsala nu på torsdag den 8 september, kl. 8.30-16.00.

På programmet står bland annat information om riskfaktorer för fall och prevention av dessa, demonstration av höftskyddsbyxor och trygghetslarm, blodtryckskontroller, samt frågesport och balanstävling – där 1:a pris är hushållsnära tjänst.

Sjukgymnast Anna-Karin Larsson, tel. 018-27 78 85.