Attendo bäst i Lidingö

Lidingö stads äldre- och handikappförvaltning gör regelbundet uppföljningar av de verksamheter som drivs i egen regi samt av externa utförare på entreprenad. Nyligen genomfördes en omfattande sådan översyn av de verksamheter som bedriver heldygnsomsorg för äldre inom kommunen – och där fick Attendo Lidingö sjukhem bäst betyg.

Lidingö sjukhem drivs sedan 2005 av Attendo Care på uppdrag av Lidingö stad. Sjukhemmet ligger i samma byggnad som Lidingö sjukhus och här finns dels ett vanligt vårdboende och ett boende för personer med demens. Attendo Lidingö sjukhem var den enda privat drivna verksamheten som ingick i granskningen, och fick alltså bäst betyg.

I den granskning som gjorts har man bland annat undersökt om alla verksamheter har en övergripande inriktning och policy för kvalitet som grundar sig på den nationella handlingsplanen för äldrepolitiken och Socialtjänstlagen. Av de verksamheter som granskats anses endast Attendo Lidingö sjukhem helt uppfylla detta.

Samma sak gäller för ledningssystem för kvalitet för äldreomsorgen som säkerställer att ett aktivt kvalitetsarbete bedrivs enligt Socialtjänstlagen, liksom rutiner för att identifiera och hantera fel och brister, samt system för insamling av synpunkter och klagomål.

Attendo Lidingö sjukhem var också den enda granskade verksamheten som helt uppfyllde kraven på rutiner för hantering av anmälningar om allvarliga missförhållanden (Lex Sarah). Attendo Care har för övrigt som första svenska vård- och omsorgsföretag valt att öppet redovisa anmälningar, åtgärder och uppföljningar enligt Lex Sarah och Lex Maria på sin webbplats.

I den granskning som gjorts sägs Attendo Lidingö sjukhem ha en bra social dokumentation. Genomförandeplaner för samtliga omsorgstagare finns upprättade och i detaljplaneringen beskrivs hur, när, och av vem stödet utförs samt datum för uppföljning.

Det enda egentliga negativa som sägs i rapporten, som i veckan behandlats av Äldre- och handikappnämnden, är att boendestandarden i sjukhemmet är omodern. Det konstateras dock att de privata utrymmena uppfyller kraven på avskildhet och integritet samt att samtliga avdelningar ger ett positivt intryck och bedöms vara väl fungerande verksamheter.

Rigmor Wahlberg, verksamhetschef Attendo Lidingö sjukhem, tel. 0702-41 22 56
Therese Ohrling, regionchef Attendo Stockholm Norr, tel. 0708-76 44 51