Attendo Care bemöter krav från Solängens tidigare ägare

Attendo Care bemöter nu de krav som demensboendet Solängens tidigare ägare ställt på företaget via uttalanden i medierna. Företaget menar att han inte har några legitima krav att ställa.

Ängelholms kommun avslutade avtalet med den tidigare entreprenör som på kommunens uppdrag bedrivit äldreomsorg på Solängens demensboende. I stället gavs uppdraget till Attendo Care som tog över den 1 december.

I medierna har det framkommit uppgifter om att den person som tidigare drivit verksamheten ställer ekonomiska krav på Attendo Care. Bland annat har han uppgett att han äger inventarier, förbrukningsmaterial och annat i lokalerna. Han har dock inte presenterat någon förteckning över exakt vad det rör sig om för material – eller någon dokumentation som visar att han skulle ha någon laglig rätt till detta.

Material i lokalerna, i form av ekonomisk redovisning samt vissa inventarier vars rättmätiga ägare varit oklar, har tagits om hand av Ängelholms kommun.