Attendo får driva Patrikshill och Andersberg i Halmstad

Vård- och omsorgsföretaget Attendo Care har i konkurrens med totalt elva andra anbudsgivare vunnit Halmstad kommuns förtroende att få sköta driften av äldreboendena Patrikshill och Andersberg.

Av tilldelningsbeslutet från kommunmens hemvårdsnämnd framgår att Attendo Care fick maximala 80 poäng i kvalitetsbedömningen, vilket var högre än vad kommunen själv kom upp till. I sitt bud kunde Attendo även visa att man kunde bedriva verksamheten till en längre kostnad än vad kommunen klarade själv, vilket innebär en besparing på så mycket som 17 miljoner kronor om året för Halmstads skattebetalare.

Andersberg har 64 lägenheter fördelat på fyra enheter varav tre är demensinriktade. Boendet öppnades 2006. Patrikshilll har 82 lägenheter fördelat på tio enheter varav sex är demensinriktade.

Upphandlingen av de båda äldreboendena föregicks av en utmaning på Attendos initiativ.

- Genom att använda oss av utmaningsrätten ville vi få Halmstad att ta steget till att upphandla. När upphandlingsprocessen sedan är igång är det lika för alla, bästa anbud vinner, säger Robert Blomström, marknadsutvecklare på Attendo.

Samtliga anställda kommer att erbjudas fortsatt anställning, men med Attendo Care som arbetsgivare - för att ta tillvara erfarenhet och kompetens, samt för kontinuiteten för de boende och dras anhöriga.

I Halmstad driver Attendo Care sedan tidigare Nissanstrand vårdboende och även hemtjänst och hemsjukvård som utgår från boendet.

Planen är att Attendo ska ta över driften av Patrikshill och Andersberg i april 2011. Avtalet med kommunen gäller sedan i fyra år med möjlighet till ytterligare två års förlängning.