Attendo gör tv-reklam om äldreomsorg

Den 11 oktober rullar vård- och omsorgsföretaget Attendo Care ut en egenproducerad reklamfilm i TV4. Filmen handlar om företagets äldreomsorgsverksamhet och är ett led i att uppmärksamma möjligheten att själv välja äldreboende eller hemtjänstutförare.

- I många kommuner har man infört valfrihetssystem där människor själva får välja äldreboende eller hemtjänst, säger Attendo Cares vice vd Margareta Nyström. Vår film är ett sätt att påminna om valmöjligheten och att Attendo har ett bra erbjudande.

För att vara ett av Nordens största företag i sin bransch satsar Attendo Care förhållandevis lite på marknadsföring. Vanligtvis handlar det om annonsering i dags- och fackpress samt medverkan på olika mässor. Det här är första gången man försöker sig på tv-reklam. Margareta Nyström är mycket nyfiken över vad det ska ge för respons.

Filmen är helt och hållet producerad av Attendo Care. Man har haft en grupp medarbetare som tagit fram manus samt skött filmande och efter­arbetning med teknisk utrustning som företaget redan äger. Personerna som förekommer i filmen är medarbetare och brukare i Attendos verksamhet. Det enda man tagit hjälp med är att anlita en speaker via en förmedling.

Inspelningen har skett under sommaren i Attendos verksamheter i Täby och Vallentuna. Filmen kommer att rulla i TV4:s sändningar i Stockholm, Mälardalen, Uppsala och Umeå.

- En målsättning vi har haft är att slå hål på några av de många fördomar som finns om hur äldreomsorg ser ut i dag, säger Margareta Nyström på Attendo Care. I filmen ser man bland annat hur människor sitter i en trädgård, äter gott och dricker vin – något vi tycker är självklart att man som gammal ska få göra om man vill.

Lokalt anpassade versioner av filmen visas i TV4:s sändningar i Stockholm, Västerås, Uppsala och Umeå, med start vecka 41 och tre veckor framåt. Sedan blir det ett uppehåll två veckor och därefter går den i två veckor till.

Länk till reklamfilmen (Stockholmsversionen) på YouTube: http://www.youtube.com/attendoattendo