Attendo sköter familjerådgivning i Järfälla och Sundbyberg

I Järfälla och Sundbyberg har man beslutat att låta Attendo Individ och Familj bedriva familjerådgivning. I Sundbyberg föregicks detta av en upphandling med totalt sex deltagande anbudsgivare.

I de anbud som vård- och omsorgsföretaget Attendo lämnade in betonas företagets kvalitetsutvecklingsarbete. Man skriver bland annat att "kvaliteten på tjänsterna inom Attendo Individ och Familj inte bara ska säkras utan också befinna sig under ständig utveckling". Attendo bedriver redan, inom ramen för sin individ- och familjeverksamhet, familjerådgivning på uppdrag av 20 kommuner runt om i Sverige. Företagets kvalitetssäkringssystem bygger också på ett nära samarbete med de kommuner där man verkar. Familjerådgivning är en möjlighet att bearbeta samlevnadsproblem och andra konflikter. Rådgivningen riktar sig till par eller vuxna familjemedlemmar som har relationsproblem eller befinner sig i känslomässig kris på grund av samlevnadssvårigheter. Genom samtal är rådgivaren behjälplig i att bearbeta kriser och känslomässiga låsningar, förhindra destruktiva separationer samt stödja i ett gemensamt föräldraansvar. Samtliga Attendos familjerådgivare är socionomer med lång yrkeserfarenhet och kvalificerad vidareutbildning inriktad främst på relationsproblematik och psykoterapi. Inom Attendo Individ och Familj har alla medarbetare individuella kompetens- och utvecklingsplaner. Inom företaget finns även erfarenheter och kunskaper om barns förhållanden, villkor och behov, vilket stärker möjligheterna att ständigt ha barnperspektivet för ögonen. Kontrakt skrivs i Järfälla på fredag den 23 oktober och i Sundbyberg på måndag den 2 november.