Attendo vinner i Linköping

Linköpings kommun har beslutat att låta Attendo Care bedriva äldreomsorgsverksamhet vid Åleryd, Valla Park samt Berga äldreboende.

Attendo Care fick enligt kommunens äldrenämnd högst poäng i en kvalitetsupphandling (fast pris), enligt lagen om offentlig upphandling (LOU), där sammanlagt sju företag anmält intresse för att driva dessa verksamheter. Linköpings kommun har också arrangerat möten med de intresserade entreprenörerna för att diskutera personalbemanning, inklusive nattbemanning och bemanning på dagverksamheten på Åleryd, samt hur utföraren tänkt arbeta för att uppfylla de krav som Äldrenämnden ställt. I sitt beslut konstaterar kommunens omsorgskontor att ”Genom att vinnande anbud erhållit höga poäng i kvalitetskriterierna innebär det en kvalitetshöjning jämfört med äldrenämndens tidigare krav på de aktuella enheterna”. Samtliga anställda kommer att erbjudas fortsatt anställning, då Attendo är angeläget om att ta tillvara personalens erfarenhet och kompetens. Detta är också betydelsefullt för kontituiteten och tryggheten för de boende. Fakta om enheterna: Åleryd är ett boende som omfattar 16 avdelningar varav fem sjukhemsavdelningar (47 platser), fem enheter för personer med demenssjukdom (49 platser), tre korttids- och växelvårdsavdelningar (35 platser) samt tre enheter med dagverksamhet som riktar sig till personer över 65 år. Varje dagverksamhetsavdelning består av 13 platser, sammanlagt 39 platser. Valla Park består av sex avdelningar fördelade på två plan och har totalt 50 platser. Våning 1 har två avdelningar för personer med demenssjukdom med 9 respektive 10 platser och en sjukhemsavdelning med 7 platser. Våning 2 har tre sjukhemsavdelningar med 7+7+10 platser per avdelning. Berga äldreboende består av 42 platser. Här finns även två dubblettlägenheter. Sedan tidigare driver Attendo Care Duvans äldrecenter, Solgläntans vårdbostad, Tannefors servicehus och hemtjänst, Skäggetorp och Vikingstad hemtjänst samt är verksamma inom kundvalet i Linköping. Avtalstiden för de verksamheter Attendo nu fått förtroendet att driva varierar. För Åleryd: 2010-11-16 – 2012-11-15, Valla Park: 2010-10-01—2012-09-30 och Berga äldreboende: 2010-11-01—2012-10-31, med möjlighet att förlänga avtalet vid två tillfällen med två år i taget.