Attendo vinner i Växjö

Växjö kommun har efter en kvalitetsupphandling beslutat att låta Attendo Care sköta driften av två så kallade bostäder med särskild service; Vingavägen och Snälltåget. Totalt anmälde fem anbudsgivare sitt intresse, men Attendos bud ansågs vara det mest fördelaktiga.

Av beslutet framgår att Attendo på ett utförligt och genomtänkt sätt beskrivit hur man avser bedriva verksamhet för att den enskilde brukaren ska kunna uppleva trygghet, tillgänglighet, kontinuitet, meningsfullt liv och säkerhet. Kommunen konstaterar att det i företaget finns erfarenhet och kompetens om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, samt väl utvecklade metoder och förhållningssätt för att öka livskvaliteten för omsorgstagarna. På bemanningsområdet noteras att Attendo bedriver ett väl genomtänkt system för rekrytering, introduktion och kompetensutveckling, med tydliga formella kompetenskrav, medarbetarprofiler och kunskaper. Det framgår också hur företaget utförligt redogör för hur man avser samverka med beställaren, andra myndigheter och frivilligorganisationer, samt närstående, anhöriga och legala företrädare. Just samverkan med närstående är en fråga som av Attendo värderas högt i omsorgsarbetet. I Växjö driver Attendo Care sedan tidigare bland annat Ingelstad gruppbostäder och Tallskogens dagliga verksamhet.