Attendos kvalitetsarbete nominerat till GötaPriset

Attendo Cares kvalitetsarbete har i hård konkurrens nominerats till GötaPriset och presenteras under Kvalitetsmässan i Göteborg. Attendo införde för två år sedan Kvalitetsindex för att göra allt kvalitetsarbete mätbart och synligt. I dag är det självklart att verksamheterna varje månad följer upp händelser, brukarundersökningar, externa granskningar och pågående förbättringsarbete.

På Attendos 300 arbetsplatser är det verksamhetschefernas ansvar att upprätthålla god kvalitet. Till sin hjälp har de kvalitetsgrupper som leds av lokala kvalitetssamordnare. En viktig del i kvalitetsarbetet är händelserapporteringen. Uppföljning och återkoppling är en förutsättning för att medarbetarna ska kunna utveckla och förbättra vården.

- Jag är oerhört glad för att Attendos kvalitetsarbete nomineras till GötaPriset. Det visar att våra verksamhetschefer och medarbetare tar kvalitetsarbetet på stort allvar. Kvalitetsprotokollen från alla verksamheter varje månad visar att 96 procent når upp till kvalitetsmålen, säger Anita Sandberg, kvalitetschef Attendo Care.

GötaPriset har sedan 1989 delats ut till Sveriges bästa utvecklingsprojekt i offentligt sektor. Förutom äran belönas det vinnande projektet med en prischeck på 150 000 kronor.

Vinnaren av GötaPriset utses av en jury bestående av stadsdirektör Åke Jacobsson, Göteborgs stad, regiondirektör Johan Assarsson, Västra Götalandsregionen, direktör Per-Arne Andersson, Sveriges Kommuner och Landsting, vice vd Annika Lundius, Svenskt Näringsliv, vd Jerry Karlsson, SIQ, rektor Pam Fredman, Göteborgs universitet och Annika Elias, ordförande Ledarna.

Bakom GötaPriset står Göteborgs stad, Västra Götalandsregionen, Sveriges Kommuner och Landsting, Svenskt Näringsliv, Institutet för Kvalitetsutveckling – SIQ och Göteborgs universitet.

Priset delas ut på Kvalitetsmässan den 15-17 november på Svenska Mässan i Göteborg.

Anita Sandberg, kvalitetschef Attendo Care, tel. 0708-76 62 11
Johanna Hållén, presschef Attendo Care, tel. 0703-70 35 70