Certifiering, rättsäkerhet och vårdkvalitet

Den 28 oktober arrangerar vård- och omsorgsföretaget Attendo tillsammans med fackförbundet SKTF ett seminarium i Stockholm om utvecklingen inom missbruksvården.

Huvudtalare på seminatriet är regeringens utredare Gerhard Larsson, som ger sin syn på om certifiering av vårdgivare är en framkomlig väg. Dessutom får vi höra inlägg från bl.a. Sveriges kommuner och landsting, Svenska certifieringsföreningen för alkohol- och drogberoende (SCADB) samt Beroendecentrum. Moderator är debattören Björn Fries. Program: 09.30 Kaffe 10.00-10.10 Introduktion till dagens seminarium (Björn Fries) 10.10-10.50 Missbruksutredningen - är certifiering en framkomlig väg? (Gerhard Larsson, särskild utredare) 10.50-11.20 Vad vill regeringen med missbruksvården? (Ulrik Lindgren, politiskt sakkunnig hos äldre- och folkhälsominister Maria Larsson, Socialdepartementet) 11.20-11.40 En certifierad organisation - en trygghet för medarbetarna? (Yvonne Ahlström, socialpolitiskt ansvarig SKTF) 11.40-12.00 Uppsummering och diskussion med förmiddagens talare (Björn Fries leder diskussionen) C:a 12.00 Lunch 13.00-13.20 Fortbildning - en framgångsfaktor (Stefan Borg, verksamhetschef, Beroendecentrum Stockholm) 13.20-13.40 Framtidens missbruksvård - en administrativ syssla (Christel Blondin, Attendo Individ och Familj) 13.40-14.00 Legitimation eller certifiering? (Christina Ljungberg, ordförande och Christina Unge, styrelseledamot SCADB) 14.00-14.20 Vilken roll kan certifiering spela i en kunskapsbaserad praktik? (Sabina Wikgren Orstam, sektionschef avdelningen för vård och omsorg, SKL) 14.20-14.40 Kaffe 14.40-15.30 Uppsummering och diskussion med eftermiddagens talare (Björn Fries leder diskussionen) Avslutning Datum och tid: Onsdag den 28 oktober, 09.00-16.00 Plats: SKTF, Kungsgatan 28A i Stockholm