Framgångsrikt arbete med missbruks- och beroendebehandling

Än en gång kan Attendo Individ och Familj presentera goda resultat av sitt arbete med missbruks- och beroendebehandling. Två år efter avslutad behandling upplever patien­ter­ mindre hjälpbehov på varje område än vid inskrivningen, och det är stora skillnader före och efter behandlingen.

Två år efter avslutad behand­ling upplever endast 2 procent av Attendos patienter inom missbruks- och beroendebehandling mycket stora eller påtagliga problem/hjälpbehov för sina alkohol­problem - jämfört med 63 procent vid inskrivningen. Motsvarande siffror för narkotikaproblem är 65 procent vid inskrivning och 8 procent vid uppföljning. 90 procent upplever att de inte har något eller endast litet problem/hjälpbehov för sina alkohol­problem. För narkotika är motsvarande siffra 88 procent.

För att följa upp arbetet med missbruks- och beroendebehandling på individ- och aggregerad nivå har Attendo sedan 2004 använt verktyget ASI, vilket rekommenderas av Socialstyrelsen och som också har gjort den svenska översättningen av manualen och frågeformuläret. ASI betyder Addiction Severity Index och är i grunden amerikanskt.

ASI-intervjun består av ett stort antal frågor på olika livsområden som fysisk och psykisk hälsa, kriminalitet, alkohol- och narkotikaanvändning. Genom ASI kan också ges bakgrunds­information om ålder, boendesituation, skuldnivå, om personen har injicerat narkotika eller har HIV.

Attendo Individ och Familj gör en inledande intervju i samband med inskrivning på någon av sina behandlingsenheter. Uppföljningsintervju görs på ett slumpmässigt urval efter ett och/eller två år.

Den tvåårsuppföljning som nu gjorts visar att förbättringar skett på alla livsområden. Ett exempel är området familj och umgänge där 36 procent upplevde ett mycket stort eller påtagligt problem/hjälpbehov vid inskrivningen. Vid uppföljningen var det nere i 1 procent.

När det gäller arbete och försörjning är det inte lika slående skillnader, men statistiken visar ändå att det bara är en tredjedel som inte har arbetat någon dag under de senaste trettio.

- De här siffrorna visar att vi har gjort skillnad för många människor som genomgått vår behandling, säger Eva Dall, chef för Attendo Individ och Familj. Det vi gör har stor betydelse för alla de hjälpsökande som skrivs in på något av våra behandlingshem - och det är ett viktigt inlägg i diskussionen om effektiviteten i den svenska institutionsvården. Vi är glada att ha kunnat hjälpa så många människors tillfrisknande i vid bemärkelse på en rad livsområden.

FAKTA: Rapporten baseras på 100 intervjuer två år efter avslutad behandling. För att genomföra 100 intervjuer har Attendo försökt nå nästan 150 personer. Bortfallet utgör alltså cirka en tredjedel av den totala populationen. Rapporten bifogas och kan även laddas ned i sin helhet på www.attendo.se.

Eva Dall, chef Attendo Individ och Familj, tel. 073-600 72 20
Jimmy Blondin, informatör Attendo Individ och Familj, tel.

Attendo Individ och Familj är en del av Attendo Care - Nordens ledande företag inom service, omsorg och vård till äldre, funktionshindrade samt individ- och familjeomsorg. Attendo Care har verksamhet i Sverige, Norge och Danmark.