Inbjudan: Svensk missbruksvård i världsklass

Vård- och omsorgsföretaget Attendo Individ och Familj arrangerar i samarbete med fackförbundet SKTF ett seminarium om svensk missbruksvård. Huvudtalare är regeringens särskilda utredare Gerhard Larsson som ger sin syn på frågan.

Under dagen, den 19 januari, får vi höra inlägg från bland annat Vårdföretagarna och SKTF. Dagen avslutas med en paneldebatt mellan företrädare för media, Socialstyrelsen, forskararenan och missbruksvården.

Program:

09.00 Kaffe och fralla
10.00-10.05 SKTF:s ordförande Eva Nordmark hälsar välkommen
10.05-10.10 Introduktion till dagens seminarium (Björn Fries, moderator)
10.10-11.10 Missbruksutredningen (Gerhard Larsson, särskild utredare)
11.10-12.00 Huvudmannaskap, kompetenskrav, certifiering (Yvonne Ahlström, socialpolitiskt ansvarig SKTF)
12.00 Lunchpaus
13.15-14.00 Entreprenörernas roll i vården (Inga-Kari Fryklund, förbundsdirektör Vårdföretagarna)
14.15-16.00 Paneldebatt med kaffepaus – om missbruks- och beroendevården och hur kan vi föra en saklig debatt (Hanne Kjöller, Dagens Nyheter; Johannes Forssberg, Expressen; Anders W Jonsson, riksdagsledamot för centerpartiet och ledamot i Socialutskottet; Sven Liljesson, Drugnews; Sonja Wallbom, RFHL; Patrik Ulander, Svenska Vård; Bengt Svensson, Malmö högskola; Ulf Malmström, Socialstyrelsen; Gerhard Larsson, missbruksutredningen)

Plats: SKTF, Kungsgatan 28 A i Stockholm
Datum och tid:
onsdag 19 januari, kl. 09.00-16.00

Medierepresentanter hälsas varmt välkomna.