Kravmärkt vård- och omsorgsutbildning

I samverkan med bland andra vårdföretaget Attendo Care startar Säffle som andra kommun i landet ett certifierat vård- och omsorgscollege. Certifieringen sker vid en ceremoni den 9 mars och till hösten startar den första vård- och omsorgscollegeutbildningen i kommunen.

Attendo Care, Säffle kommun och det lokala vårdgymnasiet ingår ett samverkansavtal gällande vård- och omsorgscollege i Säffle. I styrgruppen för verksamheten finns med representanter från skolan, kommunen, landstinget, arbetsförmedlingen och fackförbundet Kommunal.

Denna styrgrupp startade arbetet för att ge utbildningen en certifiering redan hösten 2007. Syftet är att höja statusen på vårdutbildningen samt att locka fler sökande elever.

– Vi är jätteglada att få delta i det här arbetet, säger Karolina Eriksson, verksamhetschef på Attendo Lindbackens äldreboende. Vi kommer att ta emot elever som gör sin praktik hos oss, samt vidareutbildar personalen i handledning i samarbete med skolan.

Handledningen är speciellt utformad av vård- och omsorgscollege och krävs för att få ta emot elever. Attendo Lindbacken erbjuder de studerande arbetsplatsförlagt lärande som genom handledning lägger grunden till ett gediget yrkeskunnande.

En grundtanke med vård- och omsorgscollege är att arbetsgivarna ska få vara med och påverka utbildningen. Detta för att få personal som har en adekvat, behovsanpassad och kvalitetssäkrad utbildning. Även personalen får en möjlighet till kompetensutveckling genom den regelbundna kontakten med skolan.

Läs mer om vård- och omsorgscollege på http://www.vo-college.se och om ceremonin på http://www.saffle.se