Nöjda brukare på Nibblegården i Lund

På Nibblegårdens äldreboende är brukarna mycket nöjda med vården och omsorgen. En undersökning som kommunen låtit göra visar att de boende känner sig trygga i sitt boende, får möjlighet till utomhusvistelser, och tycker att personalen är lätt att få tag på. Maten, som tillagas på boendet, får maximalt högt betyg.

I undersökningen har de boende på Nibblegården tillfrågats hur pass nöjda de är med sådant som fysisk boendemiljö, stimulerande vardag, trygghet med vård och omsorg, städning, personalbemötande, möjlighet att påverka verksamheten och mycket annat. Resultaten är överlag mycket goda – och i samtliga fall avsevärt bättre än i den motsvarande undersökning som gjordes 2007.

Efter att Nibblegården förekommit i nyhetsrapporteringen i tämligen negativa sammanhang, om bland annat bemötande och omvårdnad på boendet, har man från företagets sida tagit detta på stort allvar och vidtagit en rad åtgärder som de boende har kunnat märka av. Man har nu regelbundet brukar- och närståendemöten, ett utökat aktivitetsprogram, handledning för personalen, en sjukgymnast och arbetsterapeut utbildar i lyftteknik, och personalen har också fått en värderingsutbildning.

– Jag tycker att det är väldigt roligt att vi har nöjda brukare och att våra duktiga medarbetare får ett så fint betyg, säger Eva Klang Vänerklint på Nibblegården. Stämningen bland medarbetarna har också blivit allt bättre, och de är viktigt för att vi ska kunna göra ett bra jobb och få brukarna att trivas. Nu gäller det att inte slå sig till ro med detta utan att fortsätta göra oss förtjänta av förtroende från såväl brukare som deras närstående.

Inom några veckor presenteras även undersökningar där personal samt anhöriga till de boende på Nibblegården ger sin bild av verksamheten.