Nöjdare pensionärer hos Attendo

- Det visar Attendos och omsorgsbranschens första kvalitetsbokslut

Attendo vill slå hål på myten om att dagens äldreomsorg håller låg kvalitet. Därför presenterar företaget sitt, och omsorgsbranschens, första kvalitetsbokslut. Det visar bland annat att pensionärerna aldrig har varit nöjdare i Attendo. Dessutom ligger Attendo bättre till i Äldreguiden inom boenden och hemtjänst. Nu hoppas man på efterföljare i hela branschen.

Attendo har sedan flera år ett eget kvalitetsledningssystem som genomsyrar hela företagets verksamhet. De metoder och arbetssätt som Attendo tillämpar säkrar, följer upp och utvecklar kvaliteten på alla nivåer. Nu redovisar företaget sitt kvalitetsarbete och resultatet för 2011 i branschens första kvalitetsbokslut.

- Kvalitetsbokslutet visar att äldreomsorgen och våra övriga verksamheter håller en hög kvalitet. Förhoppningsvis kan detta bidra till att slå hål på myten att svensk äldreomsorg är dålig. I själva verket kanske den aldrig har varit bättre än nu, säger Margareta Nyström, affärsområdeschef och vvd i Attendo Skandinavien.

Genom kvalitetssystemet går det att löpande analysera resultaten och utifrån slutsatserna planera förbättringar och föreslå lösningar. För att mäta och följa hur kvaliteten förändras och förbättras varje månad har företaget utvecklat ett eget kvalitetsindex, Attendo Kvalitetstermometer. Utifrån denna skapas månadsrapporter för varje enskild verksamhet, för varje region och för hela företaget.

- Äldreomsorgsbranschen behöver förbättra sitt anseende efter den ofta ensidigt negativa rapportering som förekommer i media. Det är en samhällsfara att människor tror att de inte blir omhändertagna på ett bra sätt när de blir gamla. Här har hela branschen en utmaning att vända bilden, inte minst politikerna som borde skapa ett nationellt regelverk för kvalitetsredovisning inom vård och omsorg, säger Margareta Nyström.

En del av denna utmaning utgörs av arbetet att berätta om allt det bra som görs och visa på den höga kvaliteten som dagens äldreomsorg på många sätt har.

- Vi hoppas att vårt kvalitetsbokslut blir ett föredöme och får efterföljare i hela branschen, såväl bland privata som offentliga utförare, säger Margareta Nyström.

Resultatet av kvalitetsbokslutet 2011 visar bland annat att:

• 91 procent av de äldre är nöjda med den hjälp de får av personalen
  • 88 procent i äldreomsorgen är nöjda med personalens bemötande
  • Attendo har 353 kvalitetssamordnare runt om i organisationen
  • Under 2011 skrevs 3 634 kvalitetsprotokoll vid lokala kvalitetsmöten. Protokollen innehåller händelser, åtgärder och förbättringar i verksamheten
  • 200 nya värderingscoacher utbildades under 2011
  • 92 procent av de tillfrågade medarbetarna på enheterna kunde korrekt beskriva hur de ska agera när de tar emot ett klagomål från boende eller närstående
  • Antalet pågående kvalitetsprojekt pendlade mellan 155 och 251 under året
  • Under året genomfördes 206 externa granskningar av Attendos verksamhet. 98 procent av dessa var godkända

- Det kvalitetsarbete som Attendo driver genomsyrar arbetet på alla marknader där vi finns, säger Henrik Borelius, Attendos vd och koncernchef. Vårt kvalitetsarbete blir en naturlig del av ledarskapet. Det har sin grund i företagets värderingar och får en direkt betydelse för företagets vardagliga styrning. Det är viktigt för utvecklingen av omsorgssektorn.

Charlotte Näsström Morén, Presschef Attendo Skandinavien, tel 072 715 70 50

Lil Larås Lindgren, Kommunikationschef Attendo, tel 072 717 20 70

Attendo har sedan 1988 varit en av de ledanda privata aktörerna inom omsorg och sjukvård. Företaget erbjuder omsorg av äldre och funktionshindrade, individ- och familjeomsorg samt primär- och tandvård. Attendo är verksamt i Sverige, Finland, Norge och Danmark och har 16 000 medarbetare i 400 verksamheter.