RFSL HBT-certifierar tre av Attendos verksamheter

Under 2010 har tre verksamheter inom vård- och omsorgsföretaget Attendo Individ och Familj genomgått en HBT-certifiering i RFSL:s regi. På onsdag den 19 januari avslutas utbildningen med en ceremoni där RFSL:s ordförande Ulrika Westerlund delar ut certifikaten.

- Efter en genomförd hbt-certifiering garanterar RFSL att alla hbt-personer får ett bra bemötande och träffar hbt-kompetent personal på de certifierade verksamheterna. Vårdföretags kompetens på det här området är oerhört viktig och vi ser våra hbt-certifieringsutbildningar som en del i vårt arbete med att förbättra hbt-personers hälsa generellt. Vi är mycket glada för att Attendo valt att göra en satsning på detta, säger Ulrika Westerlund, ordförande RFSL.

- Attendos vision är att stärka individen. Vi utgår alltid från individens behov, önskemål och förutsättningar, säger Birgitta Ärlund, HBT-gruppen, Attendo Individ och familj. I detta ingår respekt för alla människors könsidentitet, könsuttryck och sexuella läggning. Alla människor i vår verksamhet både brukare/klienter och medarbetare ska känna sig sedda och bli respektfullt bemötta. Därför är HBT-certifieringen så viktig.

Inom Attendo Individ och familj är det Katarina Ungdomshem, KrisTina och Jour- och familjehemsverksamheten som nu genomgått HBT-certifiering.

Certifikatutdelning och ceremoni sker onsdagen den 19 januari kl. 15.00 - 17.00 på Konstnärsklubben, Smålandsgatan 7 i Stockholm.

Birgitta Ärlund, HBT-gruppen Attendo IOF, tel. 073-600 72 15.

Johanna Hållén, presschef, Attendo Care, 070-370 35 70