Årets glass när de äldre får välja - kulglass med smak av saltkaramell

Attendos äldrepanel har genomfört sommarens glasstest för att utse årets vinnande glass. Efter noggrant smaktestande av olika glassar har panelen enhälligt utsett kulglass med smak av saltkaramell till sommarens glass 2023.

Vid glassprovningen smakade panelens deltagare på ett antal kulglassar, strutglass och glassbåt. Efter en noggrann bedömning av glasskonsistens och smak gav panelen högst poäng till kulglassen med smak av saltkaramell, utan tillsatt socker. Den vinnande glassen uppskattades särskilt av panelen för sin runda goda smak av saltkaramell.

Under provningen noterade panelen att glassbåten med smak av fläder och jordgubb var något svåräten och något för söt enligt några personer i panelen. En majoritet av de som ingick i panelen föredrog generellt kulglass framför strutglass.

- Vi är glada över att vi fått delta i glasstestet och fått möjlighet att smaka på alla fantastiska glassvarianter, hälsar panelens medlemmar.  Kulglassen med smak av saltkaramell var verkligen en favorit bland oss, och vi är glada att kunna utse den till årets vinnande glass 2023.

Om äldrepanelen:
Äldrepanelen består av äldre personer som bor vid något av Attendos äldreboenden eller som får sin service och omsorg genom Attendo. Vid varje testtillfälle deltar olika personer i panelen för att så många som möjligt ska ges möjlighet till inspel om smak och tycke runt maten som serveras i deras vardag.

Glassar som ingick testet
Kulglass saltkaramell (utan tillsatt socker)
Choklad Stracciatella
Jordgubbe
Popcorn och brynt smör
Saltkaramellstrut
Glassbåt med smak av fläder och jordgubb.

Ta del av glasstestet här

För ytterligare information, kontakta Linda Bengtsson, presschef Attendo

Linda Bengtsson
Presschef
linda.bengtsson@attendo.se
Telefon: 072-2511006

Attendo – det ledande omsorgsföretaget i Norden I över 35 år har Attendo haft som utgångspunkt att se, stödja och stärka människor med behov av omsorg. Utöver äldreomsorg erbjuder Attendo omsorg till personer med funktionsnedsättningar samt individ- och familjeomsorg. Attendo har omkring 30 000 medarbetare och finns lokalt förankrat med över 700 verksamheter i runt 300 kommuner i Sverige, Finland och Danmark. Varje dag möter våra medarbetare tiotusentals kunder i deras vardag. Varje sådant möte präglas av våra gemensamma värderingar omtanke, engagemang och kompetens. www.attendo.com

Citat

Vi är glada över att vi fått delta i glasstestet och fått möjlighet att smaka på alla fantastiska glassvarianter. Kulglassen med smak av saltkaramell var verkligen en favorit bland oss, och vi är glada att kunna utse den till årets vinnande glass 2023.
Attendos äldrepanel