Attendo kommenterar förslag till temporär lag angående kombinationskontrakt i Finland

Som en del av den kommande omsorgs- och sjukvårdsreformen (SOTE) i Finland har en arbetsgrupp under den finska regeringen idag offentliggjort sin avsikt att lägga fram ett förslag till temporär lagstiftning. Förslaget syftar bland annat till att begränsa möjligheten för kommuner att teckna så kallade kombinationskontrakt där en privat aktör ensam övertar ansvaret att utföra all kommunal omsorg och vård under en bestämd tidsperiod. Syftet med förslaget är bland annat att förhindra kommuner att ingå kombinationskontrakt som antas försvåra genomförandet av SOTE-reformen, som planeras till den 1 januari 2019.

Attendo har för närvarande fem kombinationskontrakt med finska kommuner. Dessa kontrakt påverkas inte av lagförslaget.

Attendos huvudsakliga verksamheter i Finland, som egen regi inom äldreomsorg, läkarbemanning, sjukvårdsentreprenader och tandvård, berörs inte av lagförslaget. Entreprenadverksamheter utgör en tredjedel av Attendokoncernens omsättning, av detta står kombinationskontrakt för en mindre del.

Även om samtliga detaljer ännu inte är kända bedöms förslaget om det genomförs ha marginell påverkan på Attendos verksamhet i Finland.

Attendo AB
(publ)

Ingalill Östman, IR-chef Attendo
E-post: ingalill.ostman@attendo.com