Attendo’s bokslutskommuniké och rapport för fjärde kvartalet 2015: Stark efterfrågan inom egen regi gav positiv effekt på tillväxt och resultat

Attendo redovisar stark tillväxt i omsättning och rörelseresultat under det fjärde kvartalet 2015. Utfallet för helåret 2015 ligger väl i linje med Attendos långsiktiga finansiella mål. Såväl tillväxt som resultat drivs av en stark efterfrågan på Attendos boenden inom egen regi i Sverige och Finland.

Kommentar från Attendos vd Henrik Borelius:
”Det fjärde kvartalet visar en stark tillväxt och ett starkt resultat drivet av verksamheten inom egen regi där våra boenden är mycket efterfrågade. Kvartalet var ett av Attendos starkaste i termer av nya verksamheter, till exempel öppnades åtta boenden samtidigt som byggnation av sju nya boenden påbörjades. Sammanfattningsvis var det ett starkt kvartal och ett bra 2015, väl i linje med våra långsiktiga mål. I Sverige har behovet av nya äldreboendeplatser uppmärksammats under kvartalet, vilket bekräftar möjligheterna till fortsatt tillväxt. Jag ser fram emot en god utveckling av Attendo som noterat bolag.

Både helåret 2015 och det fjärde kvartalet har karakteriserats av en mycket god utveckling inom verksamheter i Egen regi. Attendos erbjudanden är attraktiva vilket lett till stark organisk tillväxt. Våra boenden har god beläggning och vi har dessutom arbetat målmedvetet med planering och förbättrade processer vilket märks i resultatet för det fjärde kvartalet. Som rapporterats under kvartalet, så råder det brist på platser i äldreboenden och för att möta denna efterfrågan fortsätter Attendo att investera. Under 2015 öppnade Attendo omkring 700 nya platser i äldreboenden och vid årsskiftet hade vi ungefär 700 platser i äldreboenden under byggnation. Inom Entreprenad var nettoomsättningen något bättre både för helåret och i kvartalet till följd av kontrakt startade i början av året. Bemanningsverksamheten som tidigare under året haft en svag omsättningsutveckling förbättrades under fjärde kvartalet. Vår bedömning är dock att både entreprenad och bemanning kommer att fortsätta vara utmanande marknader.

Strukturerat kvalitetsarbete och kompetensutveckling står högt på agendan hos Attendo. Under det fjärde kvartalet visade bolagets kvalitetstermometer en bra utveckling med ett index på 85 procent jämfört med 78 procent i slutet av 2014. Inom Attendo Academy genomfördes under 2015 nästan 140 000 utbildningstimmar - en viktig investering i våra medarbetare och viktigt för att fortsätta erbjuda omsorgstjänster av hög kvalitet.

I Finland har regeringen enats om innehåll och struktur i de nya SOTE-regioner som från 1 januari 2019 ska ta över huvudmannaskapet för vård och omsorg. Valfriheten ska främjas och privata aktörer skall ha möjlighet att erbjuda välfärdstjänster. I Sverige fick den pågående vinstutredningen delvis nya direktiv, till exempel skall den inte längre föreslå ett avskaffande av valfrihet inom primärvård.

Under 2015 firade vi Attendos 30-årsjubileum. En höjdpunkt i det fjärde kvartalet var Attendos notering som mötte stort intresse från institutionella investerare och rekordstort intresse från privatsparare. 30 000 personer tecknade aktier, däribland 800 kollegor vilket är mycket positivt. Vi välkomnar de många nya ägare som genom att delta i noteringen, visat oss förtroende och vilja att vara med och utveckla Attendo för framtiden.

Sammanfattningsvis ser Attendo positivt på 2016. Vår marknadsposition är stark och förutsättningarna är goda för en fortsatt stabil tillväxt med god kvalitet och lönsamhet.”

Sammanfattning av fjärde kvartalet 2015

• Nettoomsättningen ökade med 11 procent till 2 564 Mkr (2 316), såväl före som efter justering för valutaeffekter.
  • Rörelseresultatet (EBITA) ökade med 41 procent till 215 Mkr (153) vilket motsvarar en rörelsemarginal på 8 procent (7).
  • Periodens justerade resultat uppgick till 114 Mkr (-27), vilket motsvarar ett justerat resultat per aktie efter utspädning på 0,71 kr (-0,17).
  • Periodens resultat uppgick till -9 Mkr (-27) vilket motsvarar en vinstmarginal på -0 procent (-1) och ett resultat per aktie efter utspädning om -0,06 kr (-0,17).
  • Operativt kassaflöde uppgick till 324 Mkr (312).

Sammanfattning av perioden januari – december 2015

• Nettoomsättningen ökade med 9 procent till 9 831 Mkr (9 045). Justerat för valutaeffekter var tillväxten 7 procent.
  • Rörelseresultatet (EBITA) ökade med 14 procent till 933 Mkr (822), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 9 procent (9).
  • Periodens justerade resultat uppgick till 409 Mkr (263), vilket motsvarar ett justerat resultat per aktie efter utspädning på 2,56 kr (1,64).
  • Periodens resultat uppgick till 286 Mkr (263), vilket motsvarar en vinstmarginal på 3 procent (3) och ett resultat per aktie2 efter utspädning om 1,79 kr (1,64).
  • Operativt kassaflöde uppgick till 765 Mkr (700).
  • Styrelsen föreslår en utdelning om 0,54 kr per aktie för räkenskapsåret 2015.

Inbjudan till telefonkonferens
Rapporten kommer att presenteras på en telefonkonferens den 25 februari 2016 kl 10.00. Vid konferensen deltar Attendos vd och koncernchef Henrik Borelius samt ekonomi- och finansdirektör Tomas Björksiöö. Presentationen kommer att hållas på engelska.

För att delta i konferensen, vänligen ring in på något av nedanstående nummer senast 10 minuter före konferensen börjar:

SE:      +46 8 566 426 91
FI:        +358 9 817 104 91
UK:      +44 203 008 9819

Du kan följa presentationen och konferensen på följande webblänk:

Rapport samt övrigt informationsmaterial kommer att göras tillgängliga på:

Attendo AB
(publ)

Ingalill Östman, IR-chef Attendo

E-post: ingalill.ostman@attendo.com

Stefan Svanström, Kommunikationschef Attendo
Telefon: +46 708 67 38 07
E-post: stefan.svanstrom@attendo.com

Informationen ovan är sådan som Attendo ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument.

Attendo är den ledande privata leverantören av offentligt finansierade omsorgs- och vårdtjänster i Norden. Företaget grundades 1985 och var först i Sverige med att driva äldreomsorg på entreprenad. Utöver äldreomsorg erbjuder Attendo omsorg för personer med funktionsnedsättning, individ- och familjeomsorg samt i Finland hälso-, sjuk- och tandvård. Attendo har 19 000 medarbetare och är lokalt förankrat med 510 verksamheter i mer än 200 kommuner i Sverige, Finland, Norge och Danmark. www.attendo.com

Taggar: