Attendo’s bokslutskommuniké och rapport för fjärde kvartalet 2016: Attendo ökar antalet nya platser och kortar kötider till äldreboenden

Attendo redovisar fortsatt stabil utveckling under fjärde kvartalet 2016. För 2016 som helhet ökade nettoomsättningen i linje med företagets långsiktiga finansiella mål. Resultatet för 2016 ökade med 7 procent till 1 002 Mkr (933), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 9,8 procent (9,5). Styrelsen föreslår en utdelning på 1,22 kr (0,54) per aktie.

Kommentarer av Henrik Borelius, VD och koncernchef

”Fjärde kvartalet 2016 visade på en fortsatt stabil utveckling. Tillväxten var god för boenden i egen regi. Attendo fortsatte att öka antalet platser under uppförande under fjärde kvartalet, vilket skapar en god plattform för tillväxt inför kommande år.

Boenden inom Egen regi visade fortsatt god tillväxt, såväl organiskt som genom förvärv. Ökningen förklaras främst av nytillkomna äldreboenden, av högre beläggning i de boenden som var under uppstart samma kvartal föregående år samt av förvärv. Attendo fortsätter att investera i nya egna boenden och under fjärde kvartalet öppnades åtta boenden i Finland och Sverige. I Sverige och Finland påbörjades också byggnation av 11 boenden, vilka kommer att tillföra 420 nya platser. Totalt summerade antalet platser under uppförande till 1 935 vid kvartalets slut. Denna höga nivå är delvis en effekt av tidigare förvärv under 2016, men främst en effekt av att Attendo lyckas väl med att identifiera behov av nya platser och snabbt omsätta detta till byggstarter. Marknadsläget inom egen regi var positivt då totalmarknaden för äldreboenden växte mer än väntat och den privata sektorn bidrog i större utsträckning än tidigare.

Inom Entreprenad minskade nettoomsättningen något jämfört med fjärde kvartalet 2015 till följd av avslutade kontrakt. Under fjärde kvartalet 2016 vann dock Attendo netto nya kontrakt inom entreprenad och totalt för helåret 2016 uppgick netto vunna nya kontrakt till 180 Mkr. Den underliggande nettoomsättningen inom Bemanningsverksamheten var något högre i kvartalet i relation till motsvarande period 2015. Marknaderna för Entreprenad och Bemanning bedöms som utmanande men stabila.

Utformningen av den finska SOTE-reformen har fortsatt att utkristallisera sig. Sjukvård och omsorg ska organiseras i 18 landskap, där ambitionen är att privata och offentliga utförare ska konkurrera på lika villkor. Valfrihet ska införas i hela landet för ett brett spektrum av tjänster från och med 2019. Bolagisering av kommunala verksamheter kommer att öka jämförbarheten mellan privata och offentliga verksamheter. Därmed synliggörs skillnader i effektivitet och kvalitet på ett sätt som inte tidigare var möjligt. Med sina goda relationer till beställarna, sin breda geografiska täckning och goda tillgång av läkare har Attendo utmärkta möjligheter att utveckla den redan starka positionen ytterligare.

Attendo arbetar ständigt med att förbättra och utveckla kvalitetsarbetet. För 2016 uppgick Attendos kvalitetsindex till 85 procent, vilket är på samma nivå som 2015 och på en historiskt hög nivå. Attendo fick vidare goda kvalitetsresultat i Socialstyrelsens årliga kundnöjdhetsundersökning för äldreomsorg i Sverige. Inom hemtjänsten hade Attendo som helhet högre kundnöjdhet än snittet och vidare uppvisade Attendos livsstilsboenden inom äldreomsorgen högre kundnöjdhet än kommunala och andra privata boenden. Patientnöjdheten i sjukvårdsverksamheten i Finland var fortsatt hög.

Sammanfattningsvis visade Attendo på en god utveckling under fjärde kvartalet och under 2016 som helhet. Vi har en hög takt i etableringen av nya boenden. Det hjälper kommunerna att minska kötiderna inom äldreomsorgen, det ger fler kunder tillgång till moderna boenden med god omsorg, och det ger Attendo goda möjligheter att nå sina finansiella mål kommande år.”

Sammanfattning av fjärde kvartalet 2016

• Nettoomsättningen ökade med 3 procent till 2 647 Mkr (2 564). Justerat för valutaeffekter ökade nettoomsättningen med 1 procent. Justerat för valutaeffekter och avkonsolidering av dotterbolag ökade nettoomsättningen med 4 procent.
  • Rörelseresultatet (EBITA) ökade med 12 procent till 241 Mkr (215) vilket motsvarar en rörelsemarginal på 9,1 procent (8,4).
  • Periodens resultat uppgick till 151 Mkr (-9) vilket motsvarar en vinstmarginal på 5,7 procent (-0,4) och ett resultat per aktie efter utspädning om 0,94 kr (-0,06).
  • Operativt kassaflöde uppgick till 404 Mkr (324).

Sammanfattning av januari – december 2016

• Nettoomsättningen ökade med 4 procent till 10 212 Mkr (9 831). Justerat för valutaeffekter ökade nettoomsättningen med 3 procent. Justerat för valutaeffekter och avkonsolidering av dotterbolag ökade nettoomsättningen med 7 procent.
  • Rörelseresultatet (EBITA) ökade med 7 procent till 1 002 Mkr (933), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 9,8 procent (9,5).
  • Periodens resultat ökade till 649 Mkr (286) vilket motsvarar en vinstmarginal på 6,4 procent (2,9). Resultat per aktie efter utspädning uppgår till 4,05 kr (1,79).
  • Operativt kassaflöde uppgick till 805 Mkr (765).
  • Styrelsen föreslår en utdelning på 1,22 kr (0,54) per aktie.

Inbjudan till telefonkonferens

Rapporten kommer att presenteras på en telefonkonferens den 15 februari 2017 kl 10.00. Vid konferensen deltar Attendos vd och koncernchef Henrik Borelius samt ekonomi- och finansdirektör Tomas Björksiöö. Presentationen kommer att hållas på engelska.

För att delta i konferensen, vänligen ring in på något av nedanstående:

SE:                +46 8 566 426 65
FI:                  +358 9 817 104 94
UK:                +44 20 30 08 98 04

Du kan följa presentationen och konferensen på följande webblänk: https://wonderland.videosync.fi/attendo-q4-report-2016

Rapporten samt övrigt informationsmaterial kommer att göras tillgängligt på:
www.attendo.com/investerare

Informationen ovan är sådan som Attendo AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 15 februari 2017 kl. 08.00 CET.

________________________________________________

Attendo är den ledande privata leverantören av offentligt finansierade omsorgs- och vårdtjänster i Norden. Företaget grundades 1985 och var först i Sverige med att driva äldreomsorg på entreprenad. Utöver äldreomsorg erbjuder Attendo omsorg för personer med funktionsnedsättning, individ- och familjeomsorg samt i Finland hälso-, sjuk- och tandvård. Attendo har över 20 000 medarbetare och är lokalt förankrat med över 500 verksamheter i mer än 200 kommuner i Sverige, Finland, Norge och Danmark. www.attendo.com