Henrik Borelius har beslutat sig för att lämna sin roll som VD och koncernchef efter 17 år på Attendo

- Henrik Borelius har under sina 17 år på Attendo lett bolaget under en enastående transformering, från ett bolag i kris till Nordens ledande omsorgsföretag. Under Henriks ledning har Attendo ökat omsättningen mer än 10 gånger och blivit nordisk marknadsledare med nöjda kunder, hög kvalitet, nöjda medarbetare och branschens bästa marginaler. Henrik kombinerar stark analytisk och strategisk förmåga, ett operativt och verksamhetsnära ledarskap och hög energinivå. Det har varit ovärderligt i rollen som VD. Jag och styrelsen vill tacka honom för ett utmärkt arbete med att utveckla Attendo och omsorgsbranschen och önskar honom lycka till när han nu går vidare mot nya möjligheter, säger Ulf Lundahl, styrelseordförande i Attendo.

- Det har varit en glädje och förmån att leda Attendo under de här åren och att få arbeta med så många ambitiösa och talangfyllda kollegor. Jag är mycket stolt över det vi har åstadkommit tillsammans för att få förtroendet att erbjuda omsorg till så många kunder och beställare över hela Norden. Attendo har en stabil plattform för framtiden med en stark företagskultur utifrån vår vision, att stärka individen, säger Henrik Borelius, VD och koncernchef.

- Attendo står starkare än någonsin och med det kompetenta och engagerande ledningsteamet runt Henrik finns alla möjligheter till en fortsatt god utveckling. Vi har redan inlett processen med att hitta en ny VD för Attendo, säger Ulf Lundahl.

Styrelsen har inlett processen med att utse en efterträdare. Henrik Borelius fortsätter under uppsägningstiden fram till maj 2018 som VD och koncernchef i Attendo samt fortsätter i styrelsen fram till Årstämman 2018.

Andreas Koch Kommunikations- och IR-direktör
Telefon: +46 705 09 77 61

Informationen ovan är sådan som Attendo AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 20 november 2017 kl. 08.00 CET.

______________________________________________

Attendo är den ledande privata leverantören av offentligt finansierade omsorgs- och vårdtjänster i Norden. Företaget grundades 1985 och var först i Sverige med att driva äldreomsorg på entreprenad. Utöver äldreomsorg erbjuder Attendo omsorg för personer med funktionsnedsättning, individ- och familjeomsorg samt i Finland hälso-, sjuk- och tandvård. Attendo har över 20 000 medarbetare och är lokalt förankrat med över 600 verksamheter i mer än 200 kommuner i Sverige, Finland, Norge och Danmark. www.attendo.com