Morgonrockar på natten ger äldre bättre nattsömn

På äldreboendet Attendo Ljung i Stockholm har medarbetare infört morgonrockar som klädsel som en del av kvälls- och nattrutinerna. Många av de äldre med demenssjukdom kämpar med begreppet tid, och det är många gånger särskilt utmanande under natten. Genom att ge de äldre en känsla av natt och att det är dags att sova har medarbetarna som jobbar natt börjat bära morgonrockar.
- Vi skapar en mer lugnande och familjär miljö för de boende, som hjälper dem att komma till ro och ger en förbättrad sömnkvalitet, säger Veronique Annink, verksamhetschef vid äldreboendet Attendo Ljung.

Äldre personer har ofta sömnsvårigheter och de personer som drabbats av demenssjukdom har ofta svårt att skilja på dag och natt. Det påverkar hälsa och välbefinnande. Den viktiga vilan som kroppen behöver blir en utmaning. Initiativet med morgorockarna har tagits emot bra av både boende och medarbetare, som upplever att morgonrockarna gör skillnad och bidrar till ett bättre allmäntillstånd hos de äldre personerna vid boendet.

- Vi har märkt en betydande förbättring av de boendes sömnmönster sedan medarbetarna började bära morgonrockar på kvällar och nätter, säger, Veronique. Det är en liten förändring, som kan göra stor skillnad för de boendes mående.

Morgonrocksmetoden kräver inga större investeringar. Användandet av sömnmedicin och därmed också fallrisken för de äldre minskar också med det nya arbetssättet. Dessutom har det visat sig vara en enkel rutin att implementera och nattpersonalen upplever det som en trevlig och bekväm förändring.

Det har varit fantastiskt att se hur en så enkel förändring kan ha en så stor positiv effekt på de äldres sömn. Vi hoppas att fler äldreboenden kommer att ta efter denna metod och att fler äldre kan få en god nattsömn. Tillsammans med andra rutiner som att dricka kvällste och lyssna på lugn musik skapas en avkopplande atmosfär före sänggåendet, förklarar Veronique Annink.

För mer information, kontakta Linda Bengtsson, presschef Attendo

Linda Bengtsson
Presschef
linda.bengtsson@attendo.se
Telefon 072- 251 10 06

Attendo – det ledande omsorgsföretaget i Norden I över 35 år har Attendo haft som utgångspunkt att se, stödja och stärka människor med behov av omsorg. Utöver äldreomsorg erbjuder Attendo omsorg till personer med funktionsnedsättningar samt individ- och familjeomsorg. Attendo har omkring 30 000 medarbetare och finns lokalt förankrat med över 700 verksamheter i runt 300 kommuner i Sverige, Finland och Danmark. Varje dag möter våra medarbetare tiotusentals kunder i deras vardag. Varje sådant möte präglas av våra gemensamma värderingar omtanke, engagemang och kompetens. www.attendo.se

Citat

Många av de äldre med demenssjukdom kämpar med begreppet tid, och det är många gånger särskilt utmanande under natten. Genom att ge de äldre en känsla av natt och att det är dags att sova har medarbetarna som jobbar natt börjat bära morgonrockar. Vi skapar en mer lugnande och familjär miljö för de boende, som hjälper dem att komma till ro och ger en förbättrad sömnkvalitet
Veronique Annink, verksamhetschef vid äldreboendet Attendo Ljung.
- Vi har märkt en betydande förbättring av de boendes sömnmönster sedan medarbetarna började bära morgonrockar på kvällar och nätter. Det är en liten förändring, som kan göra stor skillnad för de boendes mående.
Veronique Annink
Veronique Annink