Atteviks expanderar österut

Atteviks köper Rydbergs Lastbilar AB.
Onsdagen den 7 oktober förvärvade Atteviks Bil AB Rydbergs Lastbilar AB. Atteviks kommer den 2 november att ta över ägandet av Rydbergs Lastbilar och from 1 januari 2016 kommer bolaget att ingå i Atteviks Lastvagnar.

Rydbergs Lastbilar AB är återförsäljare av Scania lastbilar inklusive service och har verksamhet i Kalmar och Nybro. Bolaget har 34 anställda och omsätter 175 miljoner kronor.
– Köpet är ett resultat av vårt långsiktiga arbete i att utöka vårt distrikt och stärka vår position i Småland, säger Jürgen Vater, VD Atteviks Lastvagnar AB.
Rydbergs är ett företag med gott renommé och har precis som vi en väldigt fin företagskultur med duktig och kompetent personal.
– Vi är glada över att ha kommit överens med Mikael Johansson och Thomas Tagheim om ett förvärv, säger Louise Attevik, delägare i Atteviks Bil AB.
I början av 1950-talet fick Sigvard Attevik agenturen för Scania och Volkswagen. Andra världskriget var slut och behovet av bilar och lastfordon var stort. Atteviks fortsatte växa under åren för att nu - 70 år senare – vara en av Sveriges större privata återförsäljare av märkena VW, Audi, Seat, Skoda och Scania lastbilar.
– Nu när vi firar 70 års jubileum är det extra roligt att vi expanderar, säger Dan Jonsson, koncernchef.

Dan Jonsson, Koncernchef Atteviks Bil AB, 036-34 88 50
Jürgen Vater, VD Atteviks Lastvagnar AB, 036-34 89 09
Louise Atteviks, delägare Atteviks Bil AB, 036-34 88 95
Thomas Tagheim, VD Rydbergs Lastbilar AB, 0480-48 00 51
Mikael Johansson, Ekonomichef Rydbergs Lastbilar AB, 0480-48 00 52

Atteviks Lastvagnar AB ingår i Atteviks Bil AB och finns på 6 orter i Småland; Jönköping, Nässjö, Tranås, Växjö, Ljungby och Älmhult. Atteviks Lastvagnar AB är en av de större återförsäljarna för Scania Sverige. Förutom försäljning av lastbilar och släpvagnar har vi stort fokus på vår serviceverksamhet. Bolaget har drygt 100 anställda och omsätter 400 mkr. Tillsammans med systerbolaget Atteviks Personvagnar AB har koncernen ca 350 anställda och omsätter 1800 mkr.

Taggar: