Atteviks satsar för framtiden i Jönköping

Report this content

Efter flera års diskussioner och projektering med flera olika alternativ är det nu klart att vi satsar och bygger en ny, modern Audianläggning vid John Bauersgatan i Jönköping. Audianläggningen ska tillhandahålla försäljning och serviceverkstad i samma hus. Investeringen är på ca. 120 miljoner.

Vi har haft samarbete med kommunen om Kålgårdsområdet och dess framtid och har under många år jobbat med frågan om att förädla våra fastigheter enligt våra märkens standard. Vi har diskuterat flera olika lösningar men hamnat i att vårt affärsläge på John Bauersgatan är det bästa. Med gångavstånd till city för våra kunder och hög tillgänglighet via E4:an och övrig infrastruktur. Vi kommer utöka vår kapacitet både i antal serviceplatser och försäljning. Vi räknar med att sälja ca. 2000 Audi från nya anläggningen. Ytterligare arbetstillfällen kommer att skapas de kommande åren.

Fastigheten byggs med förstärkt grundläggning så att det går att omvandla dem till lägenheter eller kontor i en framtid.

Med detta ger vi vår personal en fin arbetsplats men också för att möta den nya tekniken, digitaliseringen och kommande elbilar etc. Vi har redan förhandstecknat ca 20 st. av nya Audi e-tron som är först ut som ren elbil. Denna modell lanseras under våren 2019. Flera andra el-bilar och laddhybrider kommer löpande. Inom några år kommer vår koncern erbjuda ca 80 olika el- och laddhybrider. Anläggningen kommer även innehålla virtuella showrooms där man kan se bilarnas olika tillval m.m. via WR-glasögon och stora digitala skärmar.

Bilmarknaden är fortsatt mycket stark med en totalmarknad över 340.000 bilar de kommande åren. Vi har under många år varit framgångsrika och beståndet på vägarna är mycket stort som vi måste ta hand om och erbjuda våra servicetjänster. Vi väntar en expansiv modelloffensiv från Audi och övriga märken inom vår koncern; Volkswagen, Volkswagen transportbilar, SEAT och ŠKODA.

Första fasen så är det alltså Audi som det finns styrelsebeslut och bygglov på. Nästa fas avser övriga märken som vi fortsatt projekterar vilket innebär en ombyggnad av hela kvarteret och vi inväntar detaljplansändring för nästa steg i vår utveckling av vår verksamhet. NCC har totalentreprenad på projektet.

Leif Augustsson 036-34 88 62

Atteviks grundades 1945 av Sigvard Attevik och drivs i dag av tredje generationens Attevikare. Företaget är en av Sveriges större privata återförsäljare av märkena VW, Audi, Seat, Skoda och Scania. Atteviks är en modern koncern med verksamhet på åtta olika orter i Småland. Detta har skett genom målmedveten satsning på egen lönsamhet och kloka uppköp av andra bilföretag i regionen. Verksamheten är uppdelad i två försäljningsbolag: personvagnar och lastvagnar. Moderbolaget Atteviks Bil har sitt säte i Jönköping. Koncernen har en omsättning på 2,5 miljarder och har ca 450 anställda.

Taggar: