Nytt Business Center för kvinnor

Report this content

När företagsinkubatorn IQUBE lade ner sin verksamhet i höstas hade inkubatorns kvinnosatsning, Pre-IQUBE precis hunnit starta. 25 förhoppningsfulla kvinnor såg ut att bli utan den hjälp de hade hoppats på. När Jenny Collén Gustafsson, projektledare för Pre-IQUBE och strategisk chef på IQUBE blev uppsagd såg hon möjligheten att rädda projektet genom sitt eget entreprenörskap. Efter några månaders hårt arbete lanserar hon nu, tillsammans med sin kollega Thérèse Carlbom, ATURN. Sveriges första Business Center, enbart för kvinnor.

ATURN är ett business center för kvinnliga entreprenörer med syfte att samla drivkrafter, dynamik och nätverkande under ett tak. Under ATURNs tak huseras idag Winners Project (fd. Pre-IQUBE) och de befintliga 25 entreprenörerna. För övriga entreprenörer som väljer ATURN ingår två timmars strategisk affärsutveckling per månad. ATURN har kurser, seminarium och föredrag inom olika entreprenörsrelaterade ämnen och skapar även skräddarsydda utbildningar till företag och organisationer. ”ATURN ska främja kvinnligt entreprenörskap på riktigt och för oss innebär det att fokusera på strategisk affärsutveckling och ställa kritiska frågor. Våra ledord som genomsyrar allt vi gör är passion, professionalism, affärsmässighet och stark drivkraft” säger Jenny Collén Gustafsson, grundare av ATURN. Centret är beläget på Hornsgatan där det idag huserar runt 30 kvinnor men det finns ytterligare plats. En positiv och driven inställning är utslagsgivande för en plats på ATURN, där även barn och hundar är välkomna. Allt för att underlätta och skapa den rätta atmosfären av driv och entreprenörsanda. www.aturn.se

Taggar: