AU-System, Nokia och Sony Ericsson investerar i interoperabilitet för MMS

AU-System, Nokia och Sony Ericsson investerar i interoperabilitet för MMS Tester ska säkerställa att olika tillverkares utrustning för Multimedia Messaging Services, MMS, fungerar tillsammans Nokia och Sony Ericsson har kommit överens om att samarbeta beträffande tester av interoperabilitet för MMS-funktionalitet och tillämpningar. Inom ramen för samarbetet ska AU-System utveckla en serie testverktyg, i enlighet med Nokias och Sony Ericssons rekommendation för MMS, MMS Conformance Document, som baseras på aktiviteter som respektive företag har utfört inom ramen för Third Generation Partnership Project (3GPP) och WAP Forum. Testerna beräknas påbörjas tidigt nästa år. Det viktigaste skälet till initiativet är att hjälpa terminaltillverkare på olika marknader att säkerställa att MMS-funktionalitet och - tillämpningar är kompatibla, och på så sätt möjliggöra ett snabbt kommersiellt genomslag. Testverktygen gör det möjligt att testa interoperabiliteten för MMS-standarden, som specificerats av 3GPP och WAP Forum. Testerna kommer att utföras i enlighet med rekommendationen MMS Conformance Document, som anger kraven för interoperabilitet mellan olika MMS-terminaler och -servrar. En uppdaterad version av rekommendationen håller på att slutföras av Sony Ericsson och Nokia och kommer att publiceras inom kort. - Vi har tagit detta initiativ tillsammans för att förse marknaden med en enhetlig och fungerande teknik redan från start tidigt nästa år, kommenterar Jan Svensson, Vice President, Sony Ericsson Mobile Communications. - Nokia delar branschens uppfattning om att MMS kommer att följa den enorma framgången med SMS och bli en tjänst för massmarknaden med början senast nästa år. Interoperabilitet är en naturlig del av vår process, och vi är fast beslutna att vidta nödvändiga åtgärder för att möjliggöra att konsumentmarknaden på ett enkelt sätt kan ta till sig denna nya teknik, säger Janne Jormalainen, Vice President, Product Marketing, Nokia Mobile Phones. - I tidigare uppdrag, där vi har varit med och specificerat standarder som WAP och Bluetoothtm, har vi sett vikten av en enhetlig tolkning av ny teknik för att marknaden ska ta den till sig, säger Christer Björk, affärsområdeschef på AU-System. MMS är en utveckling av SMS, Short Message Service. Utöver text kan man med MMS också sända meddelanden som innehåller grafik, foto, ljud och videoklipp mellan mobila enheter som använder Wireless Application Protocool (WAP) och höghastighetsöverföring genom GPRS (General Packet Radio System) och UMTS (Universal Mobile Telecommunication System). Världens SMS-tjänster hanterar idag flera miljarder textmeddelanden per månad. MMS-telefoner kommer att ge användarna möjlighet att på ett enkelt sätt skapa och redigera innehåll i multimediameddelanden. Genom att till exempel använda en inbyggd eller ansluten kamera kan användaren själv skapa digitala vykort för att skicka till sina vänner. MMS är en öppen standard som är godkänd av 3GPP och WAP Forum där Nokia och Sony Ericsson är medlemmar. För ytterligare information, kontakta: AU-System Christer Björk, Affärsområdeschef Tel: 070-638 16 01 www.ausystem.se Nokia Mobile Phones Communications Tel: +358 7180 08000 www.nokia.com Sony Ericsson Peter Bodor Public Relations Manager Tel: 08-404 24 23 Lars Novak Department Manager MultiMedia and Messaging applications Tel: 046-193516 www.SonyEricssonMobile.com Om AU-System AU-System är ett ledande konsultföretag inom mobilt Internet. Genom dotterbolaget SandbergTrygg erbjuder bolaget även integrerade marknads kommunikationstjänster. Stora kunder är Ericsson, Telia, Volvo, Nordea Nordbanken och Motorola. AU-System grundades 1974 och har för närvarande mer än 1 000 anställda på kontor i Sverige, Storbritannien, Italien, USA, Thailand och Singapore. AU-System är noterat på Stockholmsbörsens Attract40 under symbolen AUS. Om Nokia Nokia är världsledare inom mobil kommunikation. Erfarenhet och innovationsförmåga, med fokus på användarvänlighet och säkerhetslösningar, har gjort Nokia till världens ledande leverantör av mobiltelefoner samt en av de ledande leverantörerna av mobila, fasta och IP-baserade nätverk. Genom att addera mobilitet till Internet skapar Nokia nya möjligheter för företag och förbättrar vardagen för privatpersoner. Nokia är listat på sex börser och har en bred ägarbild. Om Sony Ericsson Mobile Communications Sony Ericsson Mobile Communications AB erbjuder mobila kommunikationsprodukter för människor som uppskattar möjligheterna med kraftfull teknik. Företaget grundades 2001 av Telefonaktiebolaget LM Ericsson och Sony Corporation, samarbetet bygger vidare på de innovativa moderbolagens framgångar. Sony Ericsson skapar värden för sina operatörskunder genom att bidra med nya sätt att använda multimediakommunikation mobilt. Företagsledningen är baserad i London och har 3 500 anställda världen över som arbetar med forskning, utveckling, design, försäljning, marknadsföring distribution och support. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/30/20011030BIT00850/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/30/20011030BIT00850/bit0002.pdf