Bokslutskommuniké AU-System AB (publ)

Report this content

BOKSLUTSKOMMUNIKÉ AU-SYSTEM AB (PUBL) JANUARI - DECEMBER 2001 · Omsättningen uppgick till 993,7 (866,1) Mkr, en ökning med 15%. · Den internationella omsättningen uppgick till 170,7 (77,2) Mkr, en ökning med 121%. · Resultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -9,2 (60,3) Mkr. Resultatet 2001 inkluderar omstruktureringskostnader på 17,9 Mkr och utvecklingskostnader för programvara på 21,0 Mkr. Resultatet 2000 inkluderar återbäringsmedel från SPP på 8,2 Mkr. EBITDA före jämförelsestörande poster uppgick till 29,7 (52,1) Mkr. · AU-System hade för avsikt att etablera ett nytt, externt finansierat, produktbolag under det sista kvartalet 2001. Det nya företaget skulle koncentrera sin verksamhet på programvara som underlättar tillhandahållande av applikationer för mobilt data. På grund av samgåendet med Teleca beslöts att skjuta upp etableringen och utvärdera om detta alternativ var det bästa för den nya koncernen. Detta innebar att utvecklingskostnader på 21,0 Mkr belastar resultatet. · Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -50,1 (30,9) Mkr. · Resultatet efter finansnetto uppgick till -43,9 (25,8) Mkr. · Resultatet per aktie efter skatt med hänsyn tagen till full utspädning var -0,47 (0,13) kr. · Kassaflödet från den löpande verksamheten var 49,0 (-27,4) Mkr. · Den 10 december meddelades att AU-System och Teleca skulle gå samman. Samgåendet genomfördes genom ett utbyte av aktier. Teleca erbjöd 0,2093 nyemitterad serie B aktie för varje aktie i AU-System. · AU-System genomförde två åtgärdsprogram 2001. Båda löper enligt plan och förväntas ge en kostnadsbesparing på ca 60 Mkr år 2002. · Telecas erbjudande har accepterats av en majoritet av aktieägarna och AU-Systems aktie avnoterades därmed från Stockholmsbörsen från den 20 februari. Marknadsutveckling Året startade med en stark efterfrågan på AU-Systems tjänster. Marknadsläget försämrades dock vid slutet av första kvartalet. Under det tredje kvartalet skedde dessutom en oväntad och snabb inbromsning av operatörsmarknaden. Under det fjärde kvartalet har efterfrågan stabiliserats inom för hela företaget, dock på en låg nivå. AU-System har under året genomfört två åtgärdsprogram för att hantera den minskade efterfrågan. Båda programmen löper enligt plan och förväntas ge kostnadsbesparingar på 60 Mkr år 2002. Under det tredje kvartalet stärkte AU-System sin finansiella ställning ytterligare genom en riktad nyemission om 10 000 000 aktier, vilket tillför bolaget 74,7 Mkr efter emissionskostnader. Skälet till emissionen är att stärka bolagets finansiella ställning och därigenom möjliggöra ytterligare expansion genom exempelvis outsourcing-åtaganden. Sedan det andra kvartalet har AU-System förberett sig för att etablera ett nytt produktbolag baserat på den framgångsrika produkten AU-System Mobile Internet Client (MIC). Dotterbolaget förväntades påbörja sin verksamhet den 1 november. Extern finansiering hade säkerställts med riskkapitalföretag. AU-System skulle äga 50% av det nya bolaget. Utveckling av kompletterande programvara till MIC, som t ex moduler för att hantera MMS, Java-applikationer och synkronisering med SyncML, påbörjades före sommaren. Under 2001 investerades 21 Mkr i denna utveckling. Enligt överenskommelse med investerarna skulle detta belopp faktureras det nya bolaget. På grund av samgåendet med Teleca beslöts att skjuta upp etableringen och utvärdera om detta alternativ var det bästa för koncernen. Detta innebar att hela utvecklingskostnaden belastar årets resultat. Den 10 december meddelades att AU-System och Teleca skulle gå samman. Samgåendet genomfördes genom ett utbyte av aktier. Teleca erbjöd 0,2093 nyemitterad serie B aktie för varje aktie i AU-System. Samgåendet skapar ett av Europas ledande konsultföretag med inriktning på ny teknik och FoU. Koncernen har mer än 2 200 anställda i 13 länder med en stark position i Norden, Storbrittanien och Frankrike. Internationell expansion Vid slutet av perioden hade AU-System 59 (44) anställda utanför Sverige. Den internationella försäljningen uppgick till 170,7 (77,2) Mkr under den aktuella perioden, vilket motsvarar 17% (9%) av den totala omsättningen. Omsättning, resultat och kassaflöde AU-Systems omsättning ökade med 15% till 993,7 (866,1) Mkr under perioden. Den organiska tillväxten uppgick till 7%. Resultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -9,2 (60,3) Mkr. Resultatet 2001 inkluderar omstruktureringskostnader på 17,9 Mkr och utvecklingskostnader för programvara på 21,0 Mkr. Resultatet 2000 inkluderar återbäringsmedel från SPP på 8,2 Mkr. EBITDA före jämförelsestörande poster uppgick till 29,7 (52,1) Mkr. Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -50,1 (30,9) Mkr. Vinsten efter finansnetto uppgick till -43,9 (25,8) Mkr. Kassaflödet från den löpande verksamheten var 49,0 (-27,4) Mkr. Periodens totala kassaflöde uppgick till 95,4 (57,9) Mkr. Kassaflödet för 2001 inkluderar 74,7 Mkr från nyemissionen i september. Kassaflödet för 2000 inkluderar 227,9 Mkr från företagets börsintroduktion i juni. Anställda AU-System hade ett genomsnittligt antal anställda på 969 att jämföras med 740 för samma period föregående år, en ökning med 31%. Vid slutet av perioden uppgick antalet anställda till 1 006 (939), en ökning med 7%. Finansiell ställning Vid periodens slut hade AU-System en räntebärande nettokassa på 204,2 (108,7) Mkr. Därutöver finns en outnyttjad checkkredit på 20 Mkr. Företaget har räntebärande skulder på 89,5 (111,4) Mkr. Den 4 september, 2001 meddelade AU-System att man genomfört en riktad nyemission om 10 000 000 aktier till en kurs om 8,00 kronor per aktie. Nyemissionen har tillfört bolaget 74,7 miljoner kronor i nytt kapital, efter emissionskostnader. Kundfordringarna uppgick till 187,5 (259,1) Mkr per den 31 december. Antal dagars intäkter i kundfordringar uppgick till 60 (69). Det egna kapitalet uppgick till 415,4 (356,3) Mkr den 31 december. Soliditeten uppgick till 59,1% (53,0%). Investeringar Investeringar i dotterbolag uppgick till 1,4 Mkr. 17,7 Mkr investerades i materiella anläggningstillgångar och nya lokaler. Kassaflödeseffekten av investeringarna var 19,1 (162,9) Mkr. Moderbolaget Omsättningen för AU-System AB under perioden uppgick till 855,1 (742,8) Mkr. Resultatet efter skatt var 3,9 (-20,6) Mkr. Moderbolagets räntebärande nettokassa uppgick vid slutet av perioden till 188,8 (113,8) Mkr. Det egna kapitalet uppgick till 469,3 (367,2) Mkr. Nettoinvesteringarna för perioden uppgick till 67,1 (239,0) Mkr. Aktiedata Resultatet per aktie efter skatt med hänsyn tagen till full utspädning var -0,47 (0,13) kr för perioden. Vid periodens slut uppgick det egna kapitalet per aktie, efter full utspädning, till 4,16 (3,58) kr. AU-Systems styrelse har den 3 september 2001 fattat beslut om en riktad nyemission om 10 000 000 aktier med stöd av ett bemyndigande från den ordinarie bolagsstämman som hölls den 11 maj 2001. Moderbolaget hade 99 013 975 utestående aktier den 31 december 2001. Antalet aktier vid full utspädning uppgick till 99 954 519 vid periodens slut. Aktieägarstruktur Den 31 december 2001 hade AU-System 7 962 aktieägare. Bland företagets största aktieägare finns Permira, Capital Group, Ericsson och IBM. Viktiga händelser efter periodens slut Den 11 februari stod det klart att Telecas offentliga erbjudande till aktieägarna i AU-System slutligt accepterats i sådan utsträckning att Telecas innehav uppgår till sammanlagt 99,1 procent av aktierna i AU- System. Efter fullt utnyttjande av teckningsoptioner uppgår Telecas innehav till 98,2 procent av aktierna i AU-System. Framtidsutsikter Se bokslutskommuniké Teleca AB. Redovisningsprinciper Denna delårsrapport har tagits fram i enlighet med Redovisningsrådets rekommendation RR20. Redovisningsprinciperna från årsredovisningen 2000 är oförändrade. Telefonkonferens AU-System kommer att presentera delårsrapporten tillsammans med Teleca klockan 11.00 (CET) den 21 februari, på Operaterassen i Stockholm. Presentationen hålls på engelska och kan även följas per telefon. Telefon: +44 (0)20 8241 0004 Presentationsmaterial kan hämtas på www.teleca.se den 21 februari. Presentationen finns även tillgänglig på www.financialhearings.com från klockan 18.00. Kommande finansiella rapporter Se bokslutskommuniké Teleca AB. Stockholm 2002-02-21 För styrelsen: Tomas Franzén, Verkställande direktör och koncernchef För mer information, kontakta: Tomas Franzén Joachim Jaginder VD och koncernchef Finansdirektör Tel: 070-576 32 05 Tel: 070-669 76 64 Johannes Rudbeck Investor Relations Tel: 070-582 56 56 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/21/20020221BIT01130/bit0002.doc Hela Bokslutskommunikén http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/21/20020221BIT01130/bit0002.pdf Hela Bokslutskommunikén