• AU-System/

Siemens samarbetar med AU-System, Sony Ericsson och Nokia kring global interoperabilitet för MMS Siemens kommer att samarbeta med AU-System, SonyEricsson och Nokia för att möjliggöra en snabb utveckling av global interoperabilitet för MMS (Multimedia Messaging Services). Syftet med samarbetet är att säkerställa att MMS-tillämpningar fungerar med mobiltelefoner och servrar från olika tillverkare. AU-Systems roll i initiativet är att utveckla en serie verktyg och tjänster för att testa interoperabiliteten. - Vi vill säkerställa en snabb introduktion av MMS för att möjliggöra en hög användning redan från början. SMS är en succé i dag och vi förväntar oss att MMS kommer att följa i dess fotspår eftersom det inte bara är lika lättillgängligt och enkelt att använda, utan dessutom roligare, säger Peter Zapf, VD för Mobile Phones inom Siemens Information and Communication Mobile Group. Det är stor skillnad mellan vad SMS och MMS kan prestera. SMS är begränsat till textmeddelanden på högst 160 tecken. MMS är en global standard som kan användas för att skicka meddelanden med text, ljud, grafik, fotografier och till och med videoklipp, mellan mobila terminaler. De första mobiltelefonerna för MMS förväntas bli kommersiellt tillgängliga i år. - Att Siemens nu ansluter sig till Sony Ericsson och Nokia i initiativet är bevis på branschens starka engagemang för att MMS ska bli en massmarknadstjänst. Genom att säkerställa att MMS-utrustning från olika tillverkare fungerar problemfritt tillsammans, kan vi skynda på introduktionen av MMS-tjänster med hög kvalitet, säger Christer Björk, affärsområdeschef på AU-System. Mobiltelefoner för MMS kommer att ge användarna möjlighet att på ett enkelt sätt skapa och redigera meddelanden med text, ljud, bild och video. Exempelvis blir det möjligt att skapa personliga vykort genom att lägga till text och ljud till bilder tagna med digitalkamera. Vykortet kan sedan skickas till en annan MMS-terminal eller till en e-brevlåda. MMS använder Wireless Application Protocool (WAP) och överföring genom GSM, GPRS och UMTS. MMS är en godkänd standard av WAP Forum och 3GPP (Third Generation Partnership Project). För ytterligare information, kontakta: Eric Ljungberg Sandra Grohmann Affärsenhetschef Press Office AU-System AB Siemens Information and Communication Mobile Tel: 070-594 4444 Tel: +49-89 722 32431 Om AU-System AU-System är ett ledande konsultföretag inom mobilt Internet. Genom dotterbolaget SandbergTrygg erbjuder bolaget även integrerade marknadskommunikationstjänster. Stora kunder är Ericsson, Comneon, Telia, Volvo, Nordea och Motorola. AU-System grundades 1974 och har ca 1 000 anställda på kontor i Sverige, Storbritannien, Italien, USA, Thailand och Singapore. AU-System är noterat på Stockholmsbörsens Attract40 under symbolen AUS. För mer information se www.ausystem.se. Om Siemens Information and Communication Mobile Group Siemens Information and Communication Mobile Group (IC Mobile) täcker in hela området av mobila lösningar - från mobila enheter och infrastruktur till applikationer. Enheterna omfattar mobiltelefoner, trådlösa moduler, mobila organisatörer och trådlösa telefoner samt produkter för trådlösa hemnätverk. Infrastrukturprodukterna omfattar mobil nätverksteknik för GSM, GPRS och 3G med allt från basstationer och växlar till intelligenta nät, t ex för förbetalda tjänster. Applikationerna täcker helhetslösningar för meddelandehantering, positionsbaserade tjänster och mobila betalningar. För räkenskapsåret 2001 (30 september) rapporterade IC Mobile en försäljning på 11,3 miljarder Euro och hade 30 730 anställda globalt. För ytterligare information om Siemens IC Mobile se www.siemens- mobile.com. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/08/20020208BIT01010/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/08/20020208BIT01010/bit0002.pdf