Audi vinner European Le Mans Series och försvarar ledningen i DTM

Report this content

Efter segern i 24-timmarsloppet på Le Mans och mästerskapstiteln i den amerikanska Le Mans-serien lyckades Audi genom Alexandre Prémat och Mike Rockenfeller även vinna det europeiska Le Mans-mästerskapet.

Under den förra helgen inför 53.000 åskådare på Silverstone, tog Alexandre Prémat och Mike Rockenfeller hem förartiteln i den europeiska Le Mans-serien. I sin dieseldrivna, 650 hk starka Audi R10 TDI bärgade de samtidigt märkestiteln till Audi.

Det är inte bara inom Le Mans som Audi är framgångsrika, i den tyska DTM-serien lyckades Timo Scheider hålla undan i tabellen med en andraplats på helgens tävling i Barcelona. Andraplatsen för Timo Scheider innebar att han fick kliva upp på prispallen för sjätte gången denna säsong. Vann gjorde Mercedesföraren Paul di Resta. Med två återstående tävlingar leder han nu mästerskapet med 7 poäng före Paul di Resta.

Tyvärr gick det inte lika bra för den svenske titelförsvararen och Audiföraren Mattias Ekström. Efter en tuff duell med britten Jamie Green blev Mattias Ekström dessvärre diskvalificerad, medan Jamie Green slapp undan med ett tidstillägg på 30 sekunder. Mattias Ekströms chanser att ta hem mästerskapstiteln i årets DTM-mästerskap är i och med detta små.