Mattias Ekström på pallen i säsongens andra tävling

Report this content

Efter ett turbulent race med många kollisioner i loppets inledande fas, lyckades Mattias Ekström ta sin Audi A4 DTM upp på pallen med en tredjeplats under söndagens tävling i den tyska DTM-serien.

Inför 76.000 åskådare på EuroSpeedway startade Mattias Ekström från pole position. Svensken satte omedelbart upp ett högt tempo och skapade en lucka på tre sekunder ner till andraplatsen. Tyvärr lyckades inte Mattias Ekström hålla Gary Paffett och Bruno Spengler, som slutade etta respektive tvåa, bakom sig. Mästerskapsförsvararen och vinnaren av säsongens inledande tävling, Audiföraren Timo Scheider, låg länge på fjärde plats men fick problem med en hjulbult under ett depåstopp. På grund av detta tappade han sin placering och slutade som femma i tävlingen. Efter två av tio körda tävlingar leder tysken Timo Scheider mästerskapet före dansken Tom Kristensen och britten Gary Paffet. Mattias Ekström ligger för närvarande på sjätte plats i sammanställningen. Nästa tävling i DTM-mästerskapet går av stapeln den 28 juni på Norisring som är säsongens enda gatlopp. Banan byggs varje år upp enbart för att hålla DTM-loppet.