Mattias Ekström tar sin andra seger för säsongen

Report this content

Södertälje – Dagen innan sin 30-årsdag firade Audiföraren Mattias Ekström sin andra seger för säsongen i den tyska DTM-serien. Audi dominerade den sjätte deltävlingen som avgjordes i holländska Zanvoort genom att ta första till och med fjärde plats.

Mattias Ekström startade från pole position och lyckades förvalta den på bästa sätt, nämligen genom att vara först iväg från startgriden. Han höll sedan ledningen hela loppet och gick i mål 0,27 sekunder före sin stallkamrat Timo Scheider. Segern betyder att Mattias Ekström nu klättrar upp till en andra plats i mästerskapet, fem poäng efter stallkamraten Timo Scheider.

Podiet kompletterades av ännu en Audiförare, nämligen den åttafaldige LeMans-vinnaren Tom Kristensen som fick kliva upp på prispallen för tredje gången den här säsongen. Den vinnande Audikvartetten fullständigades av Martin Tomczyk som slutade på en fjärdeplats.

– Det där var fantastiskt! Detta var min tredje seger på den här banan och ett viktigt race för oss att vinna. Det känns väldigt bra att ligga högt upp i mästerskapet halvvägs genom mästerskapet. Min andraplats i sammandraget gör mig väldigt motiverad och jag ser verkligen fram emot nästa tävling, sade en väldigt glad Mattias Ekström efter tävlingen.