STCC 2/9: Thed Björk fyra på Ring Knutstorp

Report this content

Efter ett händelserikt lopp på Ring Knutstorp kunde KMS/Audi-teamet lämna banan med en fjärdeplats för Thed Björk, som gått i mål som sjua. Tidstillägg för konkurrenter och teamkompisen Frank Stippler lyfte Björk i resultatlistan.

Audi fick en bra start i STCC-loppet på Ring Knutstorp. Frank Stippler kunde hålla sin andraplats i starten och Thed Björk tog sig upp på en fjärdeplats. Efter 16 varv kom en säkerhetsbil ut på banan eftersom en bil behövde bärgas. Bilarna i toppen, däribland Frank Stippler och Thed Björk, hann inte gå i depå direkt och förlorade därför mycket tid. Ett varv senare gick båda förarna in i depå samtidigt. Det var ett förhastat beslut, två förare som ska stanna i samma depåruta får inte gå in samtigt. Därför bestraffades Stippler med 30 sekunders tidstillägg och föll från fjärde till tionde plats.

– Det var ett tufft lopp och mycket hårt arbete för ingen utdelning. Under första delen av loppet var bilen inte så snabb. Efter depåstoppet gick det snabbare och det var synd att säkerhetsbilen kom ut. Vi hann inte in direkt och missade därför chansen till en pallplats, säger Frank Stippler.

För Thed Björk var det ett riktigt händelserikt lopp. Den regerande STCC-mästarens chanser till en pallplats försvann dock när han missade att släcka lampan som indikerar att depåstoppet är genomfört. Björk fick passera genom depån en extra gång och rullade över mållinjen som sjua. Han fick dock tre placeringar när konkurrenter fick tidstillägg och blev till slut fyra.

– Idag hade det kunnat bli en pallplats om marginalerna varit på vår sida. Vi gjorde några taktiska missar och det förlorade vi på. I mästerskapet tog jag in två poäng på Fredrik Ekblom men tappade samtidigt till Robert Dahlgren, säger Thed Björk.

Tommy Kristofferssons tävling tog slut efter ett tekniskt fel.
– Det kändes bra efter kvalet, tyvärr gick loppet sämre. Ganska tidigt märkte jag att något var fel eftersom det vibrerade i bilen. Det visade sig vara ett hjullager som gått söder och därmed var dagen över tidigt, säger Tommy Kristoffersson.

Resultat (prel.) STCC Knutstorp 2/9:
1. Alexander Storckenfeldt, Volvo, 36 varv
2. Robert Dahlgren, Volvo, + 0,639