STCC Sturup 16/9: Stippler tvåa, Thed bröt i klar ledning

- Det går tydligen inte att vinna i år trots att man leder loppet klart.
Audis Thed Björk ledde STCC-loppet på Sturup med hela fem sekunder tills bara åtta varv återstod. Då lossnade en bult i växellådans upphängning och loppet var färdigkört för Theds del. Det öppnade för teamkollegan Frank Stippler som knep andraplatsen efter segraren Fredrik Ekblom, som därmed vann årets mästartitel.

Thed Björk har varit regerande mästare i motorsportens kungaklass STCC i år fram till idag och chansen fanns då han låg i klar ledning i loppet och hade bara åtta varv kvar till segern. Då försvann chanserna att försvara titeln när växellådsupphängningen lossnade.

- Jag hade kört om Eklund innan vi gick i depå och låg i klar ledning med fem sekunder. Jag kände att nu har jag faktiskt chans att få slåss om STCC-segern igen på Mantorp, berättar Thed Björk efter loppet.

Men han hade tagit ut segern i loppet för tidigt, för andra gången denna säsong fick han bryta i ledarposition.

- Stolpe ut igen, det är maximalt oflyt, menade Björk som hade andra startposition efter Super Pole-kvalet. I år har det bara inte gått att göra resultat, trots att jag varit snabb eller snabbast och legat i ledningen. Nu får jag hoppas på att kunna slåss om tredjeplatsen i mästerskapet på Mantorp om två veckor.

- Men Fredrik Ekblom har kört bra och gjort sig förtjänt av segern, gratulerade Thed ödmjukt.
Även stallchefen Tommy Kristoffersson hade oturen grinande i ansiktet. När han var på väg in genom depån körde plötsligt Richard Göransson ut efter sitt depåstopp och krockade med Tommys bil så häftigt att den blev stående och fick bogserar ner till depårutan. Där snabbreparerades bilen, men Tommy tappade sin femteplats och ramlade ner till elfte plats.

- Det är som vanligt det här året, vi hade ett bra läge inför Mantorp och kunde ha slagits för segern, men det ville sig inte, konstaterade Tommy Kristoffersson.

Frank Stippler hade däremot en av sina mer lyckosamma dagar den här säsongen. Från sin åttonde startplats i Super Polen kunde han plocka placeringar på löpande band.

- Jag hade bra fart i bilen idag och ville verkligen ha revansch från förra loppet här på Sturup. Bilen gick fint och jag är väldigt nöjd med min andra plats, sa Frank Stippler.

Resultat STCC Sturup 16/9

1. Fredrik Ekblom, BMW, 35 v arv
2. Frank Stippler, Audi A4, +3.085
3. Johan Sturesson, Peugeot, +1.153