• Audi/

Audi A3 Cabriolet nu som godkänd miljöbil med ny bränsleeffektiv TDI-motor

• Ny 1.6 TDI-motor till Audi A3-programmet med 105 hk och endast 109 g CO2/km (3-d) • Audi A3 Cabriolet nu som miljöbil (114 g CO2/km) Med den nya 1.6 TDI-motorn visar Audi igen att körglädje och effektivitet kan kombineras. Med en blandad förbrukning på 4,1 l diesel per 100 km släpper 1.6 TDI med 105 hk endast ut 109 g CO2 per kilometer (3-d). Med lanseringen av den nya motorn kan Audi även erbjuda sin första miljöbilsgodkända cabriolet då koldioxidutsläppet endast är 114 g/km i cabrioletutförandet. Den låga förbrukningen är ett resultat av effektiv teknologi såsom start-stopp-system och energiåtervinning.

Trots den låga förbrukningen uppvisar Audi A3 1.6 TDI med 105 hk goda prestanda. 0-100 km/h går på 11,4 sekunder och toppfarten är 194 km/h. Audi A3 1.6 TDI är utrustad med bland annat ett start-stopp-system som stänger av motorn så snart bilen står stilla utan växel i och föraren tagit bort foten från kopplingen. Så snart kopplingen trycks ner startar motorn igen. Start-stopp-systemet fungerar mycket tyst, smidigt och snabbt och reducerar bränsleförbrukningen med ca 0,2 liter/100 km - motsvarade 5 g CO2/km. Föraren kan själv välja om start-stopp-systemet ska vara aktiverat. Dessutom omvandlas bromskraften till elektrisk energi och lagras i det elektriska systemets batteri, på så sätt kan man minska generatorns belastning på motorn vilket minskar förbrukningen med tre procent. Priserna för de nya miljöbilsgodkända A3-modellerna börjar på: Audi A3 1.6 TDI 105 hk (3-d) 202 900 kr Audi A3 1.6 TDI 105 hk (Sportback) 211 400 kr Audi A3 1.6 TDI 105 hk (Cabriolet) 267 100 kr