• Audi/

Audi DTM-mästare. Mattias Ekström tre poäng från tredje mästerskapstiteln.

Det blev full pott för Audi som tog hem både märkes-, team- och förarmästerskapet i DTM. Med fyra Audi-förare i topp var det länge ovisst vem som skulle stå överst på prispallen. Efter att Rene Rast kört in på en andraplats i det avslutande racet stod det klart att han tog hem förartiteln, bara tre poäng före Mattias Ekström som snuvades på sin tredje mästerskapstitel. Ekström slutade på en andraplats i DTM-mästerskapet före märkeskollegorna Jamie Green och Mike Rockenfeller.

Audi-föraren Rene Rast tog hem förarmästerskapet under sin allra första säsong i DTM. Dessförinnan har han endast gjort tre tillfälliga inhopp i DTM, bl.a. som ersättare för Mattias Ekström under förra årets DTM-final. Rast lyckades i helgen vända ett 21-poängs underläge till 3-poängs fördel gentemot Ekström som ledde förarmästerskapet fram till söndagens finalrace.

Ekström slutade på åttonde plats i dagens race efter att ha startat i femtonde position efter en bestraffning under gårdagen. Med totalt 176 poäng tog Ekström hem en andraplats i förarmästerskapet endast tre poäng från sin tredje mästerskapstitel. Audi tog även hem teammästerskapet genom Audi Sport Team Rosberg samt det totala märkesmästerskapet.

Söndagens race vanns av Marco Wittman, BMW, före Rene Rast Audi och Mike Rockenfeller Audi.

Resultat förarmästerskapet

1. René Rast (Audi Sport Team Rosberg) 179 poäng
  2. Mattias Ekström (Audi Sport Team Abt Sportsline) 176 poäng
  3. Jamie Green (Audi Sport Team Rosberg) 173 poäng
  4. Mike Rockenfeller (Audi Sport Team Phoenix) 167 poäng
  5. Marco Wittman (BMW) 160 poäng
  6. Lucas Auer (Mercedes-Benz) 136 poäng

Resultat märkesmästerskapet

1. Audi 798 poäng
  2. Mercedes-Benz 568 poäng
  3. BMW 560 poäng

Resultat teammästerskapet

1. Audi Sport Team Rosberg 352 poäng
  2. Audi Sport Team Abt Sportsline 257 poäng
  3. Mercedes-AMG Motorsport Mercedes me 221 poäng

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.