Audi fortsätter öka i Sverige. Högsta marknadsandelen någonsin.

Audi fortsätter att ta andelar på den svenska marknaden. Med 17 238 registrerade bilar blev marknadsandelen på 6,4% den högsta någonsin. Audi behöll därmed sin position som största märke i premiumsegmentet.

En uppenbart glad Oliver Bartholomäy, chef för Audi Sverige, summererar året.

” Det har varit ett tufft år. Bilbranschen är en av de mest konkurrensutsatta branscher som man kan verka i. I Sverige har tjänstebilsmarknaden stor betydelse och Audi är ett populärt val. Det är tydligt att svenskarna uppskattar det breda modellprogrammet och den kvalitet som Audi står för som varumärke. Vårt långsiktiga arbete mot ökad kundnöjdhet har börjat ge resultat och det finns ett starkt engagemang i hela Audi-organisationen”.

Under 2013 ökade Audi antalet registrerade bilar till 17 238 från 17 082 året innan . Med en totalmarknad på drygt 269 000 bilar innebar det en marknadsandelen på 6,4 % (6,1%) vilket är den högsta någonsin för Audi i Sverige. Audi blev därmed det tredje största märket för tredje året i rad enligt de prel. siffrorna från Bil Sweden som presenterades idag. Under året lanserades bl.a. en helt ny generation Audi A3, med Audi A3 Sedan som intressant nytillskott, samtidigt Audi A4 ökade i antal och fortsatte vara märkets mest sålda modell.

Nytillträdde försäljningsdirektören Bosse Janson, tidigare Porsche Sverige, ser stor potential för fortsatt framgång för Audi. ”Vi utvecklar nu starka försäljningskoncept mot företagsmarknaden och har ökat andelen även på privatmarknaden med framförallt Audi A1 och A3. Audi har idag flera miljöklassade modeller och kommer att lansera ännu fler under 2014, däribland gasdrivna Audi A3 g-tron och laddhybriden Audi A3 e-tron”.

Oliver Bartholomäy ser fram emot 2014 och ännu ett spännande år på den svenska marknaden. Under året lanseras den tredje generationen av designikonen Audi TT Coupe liksom nya Audi A3 Cabriolet, Audi S8 och S3 Sedan.

2014 lanseras även helt nya quattrodrivna Audi S1, samtidigt som märket firar 30 års-jubileet av Stig Blomqvists seger i VM-rallyt. ”Framgångarna i rallysporten hade enorm betydelse för Audi, speciellt här i Sverige. Stig Blomqvist är fortfarande en ikon i bilvärlden och la grunden för quattrodriftens popularitet”, säger Oliver Bartholomäy.

Strax innan nyåret meddelade Audi AG även att man sjösätter det största investeringsprogrammet i företagets historia. Under de kommande fem åren investeras 22 miljarder euro i utveckling av nya modeller, innovativ teknik, alternativa drivkoncept samt nya produktionsanläggningar. 2020 räknar man med att ha ökat modellprogrammet från dagens 49 till 60 modeller.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde drygt 1 455 000 nya Audibilar till kunder 2012. Företaget omsatte  48,8 miljarder euro  2012 och har mer än 70 000 medarbetare runt om i världen varav 50.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i  Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien,  Kina, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i Brasilien 2015 och i Mexico 2016. Mellan 2014 och 2018 planerar Audi att investera ca 22 miljarder euro i primärt nya produkter och hållbar teknik. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding  S.p.A  och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG.  Audi är ett socialt ansvarstagande företag som har gjort hållbarhet till standard för vilken företagets processer och produkter är strategiskt förankrade, med ett långsiktigt mål på CO2-neutral mobilitet. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB