Audi fortsätter tester med självkörande “Jack” på Autobahn

• Konceptbilen ”Jack”- en självkörande Audi A7 med social kompetens
  • Teststräcka på Autobahn med Bil-till-X-kommunikation
  • 2017 presenteras nya Audi A8: företagets första serieproducerade bil med avancerad pilotbaserad teknik.

Audi visar åter prov på sin ledande roll inom autonom körning med konceptbilen ”Jack”. Bilen, som i grunden är en Audi A7, har inte bara lärt sig att köra själv på Autobahn, den kan också visa hänsyn till andra vägtrafikanter. “Jack” har en säker och interaktiv körstil som anpassas till varje situation – med andra ord är det en bil med social kompetens.

Audi fortsätter att vidareutveckla sina självkörande testbilar. “Jack”, som är det interna smeknamnet på en av konceptbilarna, kan nu hantera riskfyllda situationer både självsäkert och naturligt. Omkörningar av långtradare görs med något större avstånd i sidled än vanliga bilar, samtidigt som Jack markerar kommande filbyten genom att aktivera blinkers och placera sig närmare filmarkeringarna, precis som mänskliga förare gör för att indikera sina intentioner.

Men ”Jack” har också blivit mer samarbetsvillig i trafiken. När andra fordon vill byta till samma fil på motorvägen bestämmer testbilen själv, beroende på vald förarprofil, om den ska accelerera eller bromsa in, efter vad som är mest passande för trafiksituationen och övriga trafikanter. En annan nyhet är att navigationssystemet kan räkna ut en rutt med största möjliga andel pilotbaserad körning.

Superdatorn zFAS stor som en surfplatta
Hjärnan i ”Jack” är en superdator som kallas zFAS som Audi konceptutvecklat med ledande företag som TTTech, Mobileye, NVIDIA och Delphi. Den centrala enheten som inte är större än en surfplatta har en enorm datorkapacitet och kan i realtid utvärdera signalerna från ”Jacks” alla sensorer. Genom uträkningarna skapar zFAS en modell av bilens omgivningar som visar trafiksituationen så detaljerat som möjligt. Det gör att zFAS kan beräkna kommande manövrar i förväg.

Pilotbaserad körning ökar både säkerheten på vägarna och effektiviteten i infrastrukturen, samtidigt som det ger föraren mer tillgänglig tid bakom ratten. Audi-chefen Rupert Stadler menar att fullt självkörande bilar kommer 2025 – men redan i dag kan delar av tekniken användas vid kökörning i Audi A4 och Q7 med hjälp av en s.k. kökörningsassistent. Testbilen ”Jack” är dock utrustad med mer avancerad teknik med tydligt aktiverat autopilotläge och testas i hastigheter upp till 130 km/h på Autobahn.

Nya Audi A8 med pilotbaserad körning 2017
2017 presenteras dessutom nya Audi A8 med nästa steg i utvecklingen. Med s.k. pilotbaserad körning kommer nya Audi A8 att kunna färdas i autopilotläge på Autobahn i upp till 60 km/h. Nya A8 blir därmed Audis första serieproducerade bilmodell med självkörande och pilotbaserad teknik. Audi tar då steget från nuvarande assisterande till högautomatiserad pilotbaserad körning, vilket är ett viktigt steg på vägen mot fullständigt automatiserad körning.

Teststräcka för självkörande bilar på autobahn
De självkörande bilarna kommer i framtiden att kunna kommunicera med infrastrukturen tack vare uppkopplad teknik. En viktig förutsättning är därför att det finns gemensamma gränssnitt så att fördelarna med pilotbaserad körning kan utnyttjas ännu bättre på motorvägar. På Autobahn A9, mellan Berlin och München, har det tyska transportministeriet skapat en teststräcka för självkörande bilar, vilket ger Audi ideala förutsättningar för att utvärdera och vidareutveckla framtida funktioner och koncept tillsammans med representanter från Bayern, bil- och IT-industrin.

Kommunikation mellan bilar och infrastruktur
På teststräckan har Audi dessutom möjlighet att testa de tekniska förutsättningarna för Bil-till-X-kommunikation under verkliga förhållanden i vanlig trafik. Exempelvis kommer informationen på vägskyltar att kunna överföras digitalt till bilen för att förbättra trafikflödet. För den snabba kommunikationen och uppkopplingen som behövs testar Audi även 5G tillsammans med IT-partners. Ännu smartare är den framtida Bil-till-Bil-kommunikationen mellan bilar som färdas på samma väg. Det gör att framförvarande bilar kan rapportera om riskfyllda situationer och olyckor i realtid, vilket gör att hastigheten automatiskt kan anpassas och köer undvikas.

Förutom bilens sensorer kan signaler från omgivningen ge bilen en tydlig uppfattning om trafikläget. Audis samarbetspartner för den digitala teststräckan på A9 testar exempelvis olika reflekterande material på vägstolpar, som konstrueras för att bättre reflektera bilarnas radarsensorer från längre avstånd.

Test i urban miljö
För framtida forskning skapar Audi tillsammans med staden Ingolstadt dessutom teststräckan ”first mile” – det vill säga sträckan på och efter en motorvägsavfart. Den nybyggda avfarten ”Ingolstadt-Süd” ingår i projektet och redan från 2017 kommer Audi att testa såväl olika beläggningar som tekniska lösningar för att bättre reflektera bilarnas sensorer. Året därpå kommer dessutom testbilar från Audi att finnas i trafik på teststräckan.

Gränssnitt bil-förare
En faktor som Audi lägger stor vikt vid i utvecklingen är gränssnittet mellan autonomt och förarbaserat körande. I konceptbilen ”Jack” går ratten in i ett speciellt läge och ljud- och ljussignaler används för att tydliggöra för föraren när bilen gått in i autopilotläget så att det inte skall finnas någon tvekan om vem som styr.

Audi pionjär inom autonom körning
Audi har utvecklat tekniken med självkörande bilar under många år. Redan 2009 ritade en förarlös TTS upp Audi-ringarna på en saltsjön i Utah och året därefter kördes en förarlös Audi TT uppför klassiska Pikes Peak i Klippiga bergen. 2014 kördes en Audi RS 7 Sportback i 240 km/h på racingbanan Hockenheim och sedan dess har Audi tagit nästa steg i utvecklingen genom att köra i vanlig trafik på motorvägar i bl.a. Kalifornien och på tyska Autobahn.

För mer information se:
Film: Testkörning på Autobahn maj 2016
Film: Milstolpar i utvecklingen 2009-2015

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2015. Företaget omsatte 58,4 miljarder euro 2015 och har över 85 000 medarbetare runt om i världen. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien, Kina, Brasilien, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i Mexico 2016. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.