Audi i mästerskapstopp och Ekström DTM-trea i Valencia

Audi visade styrkan i DTM i spanska Valencia. Med fyra förare på de fem främsta platserna i tävlingen klättrade Audi till ledning i märkesmästerskapet.

Mattias Ekström blev trea i racet och avancerade till femte plats i förartabellen inför finalen på tyska Hockenheim 20-21 oktober.

Årets nionde och näst sista DTM-tävling blev en stor framgång för Audi. Det började redan i lördagens kval där inte mindre än sju Audi A5 DTM slog sig in på tio-i-topp-listan. Allra snabbast var Edoardo Mortara som kvalade in som tvåa bakom Aufusto Farfus i en BMW.

Audi belade även platserna tre (Filipe Albuquerque), fyra (Adrien Tambay), fem (Mike Rockenfeller), sju (Timo Scheider), åtta (Mattias Ekström) och tio (Miguel Molina).

– Att kvala åtta var självklart inte vad jag hade väntat mig. Vi trodde på en såphal bana precis som i fjol, men det var betydligt mer grepp i den i år och vi åkte cirka tre sekunder snabbare på varvet. För att klara det behövde vi en helt annan set upp och tyvärr fick vi inte till det förrän i racet, berättar Ekström, som inledde loppet i fjärde led som han delade med märkeskollegan Scheider.

Trots att Ekström blev uttryckt i gräset i kampen mot första kurvan lyckades han avancera två placeringar och var sjätte man efter ett varv.

– Jag fick till en bra start och en bra första kurva och kunde köra om både Scheider och Andy Priaulx, konstaterar Ekström belåtet.

– Efter det låg jag och krigade bakom mina teamkollegor och kände tidigt att jag hade mer att ge. När vi gick i depå för de obligatoriska däckbytena visste jag att jag skulle avancera om grabbarna gjorde bra stopp.

Precis så blev det. Under det första depåbesöket passerade Ekström Mike Rockenfeller och i samband med det andra gick han förbi en annan av sina Audikollegor, Filipe Albuquerque.

Från fjärde position jagade Ekström därefter Adrien Tambay i kampen om den tredje pallplatsen. Ekström kom aldrig förbi, men blev ändå trea. I loppets slutskede tvingades nämligen andraplacerade Mortara bryta med tekniska fel.

Racet vanns av Farfus närmast följd av Audikvartetten Tambay, Ekström, Albuquerque och Rockenfeller.

Tack vare årets tredje pallbesök avancerade Ekström från sjunde till femte plats i förarmästerskapet. Till kampen om medaljerna i mästerskapet är avståndet visserligen för stort, men chansen att bli bästa Audi-förare i mästerskapet har han fortfarande. På fjärde plats och bara fyra poäng före Ekström återfinns nämligen Rockenfeller.

Resultat

DTM Valencia 30 september 2012: 1) Augusto Farfus, Brasilien, BMW, 46 varv, 2) Adrien Tambay, Frankrike, Audi A5, + 8,406 sek, 3) Mattias Ekström, Sverige, Audi A5, + 8,967, 4) Filipe Albuquerque, Portugal, Audi A5, + 23,067, 5) Mike Rockenfeller, Tyskland, Audi A5, + 28,066, 6) Bruno Spengler, Kanada, BMW, + 39,831, 7) Rahel Frey, Schweiz, Audi A5, + 48,318, 8) Andy Priaulx, Storbritannien, BMW, + 49,562, 9) Dirk Werner, Tyskland, BMW, + 59,327, 10) Jamie Green, Storbritannien, Mercedes, + 1.10,596 min.

Förarmästerskapet efter 9 av 10 dektävlingar: 1) Gary Paffett, Storbritannien, Mercedes, 127 poäng, 2) Spengler, 124, 3) Green, 109, 4) Rockenfeller, 85, 5) Ekström, 81, 6) Edoardo Mortara, Italien, Audi A5, 74.

Märkesmästerskapet: 1) Audi, 327, 2) Mercedes-Benz, 296, 3) BMW, 286.

För mer information och bilder logga in på  www.audi-motorsport.info

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde runt 1 302 650 nya Audibilar till kunder 2011. Företaget omsatte under 2011 över 44 miljarder euro och hade närmare 60 000 medarbetare runt om i världen. Audi producerar bilar i Tyskland, Ungern, Kina, Belgien och Indien. Företaget är aktivt på mer än hundra marknader globalt. Mellan 2011 och 2015 planerar Audi att investera mer än 11 miljarder euro i nya produkter och ny teknik. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.