Audi köper motorcykeltillverkaren Ducati

AUDI AG köper Ducati Motor Holding S.p.A från Investindustrial Group. Ducati är ett världskänt motorcykelmärke, ledande inom motorutveckling och lättviktskonstruktion.

Premiumbiltillverkaren Audi köper nu Ducati, en motorcykeltillverkare som fokuserar på sportiga premiummotorcyklar och som dessutom är ledande inom motorutveckling och lättviktskonstruktion. Vid sidan av Lamborghini och ItalDesign är Ducati Audis tredje betydande investering i Italien, vilket gör att ytterligare en byggsten i Audis tillväxtstrategi faller på plats.

– Ducati är världskänt som ett premiummärke inom motorcykeltillverkning och har en lång tradition av att bygga sportiga motorcyklar. Företaget har stor kompetens inom högprestandamotorer samt lättviktskonstruktion, och är en av världens mest lönsamma motorcykeltillverkare. Därmed passar Ducati Audi perfekt, säger Rupert Stadler, styrelseordförande Audi AG.

Audi vill fortsätta Ducatis tillväxtstrategi, speciellt i Asien där marknaden väntas växa kraftigt under de närmaste åren. Under 2011 tillverkade Ducatis 1 100 anställda runt 42 000 motorcyklar och bolaget omsatte 480 miljoner euro.

Liksom Audi har Ducati under en lång period varit aktiva inom racing, huvudsakligen i den högsta mc-racingklassen MotoGP och inom Superbike-VM. I den senare tävlingsformen har Ducati vunnit tillverkarmästerskapet 17 gånger av de senaste 21, och förarmästerskapet 14 gånger.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Eva-Maria Elstner, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 35 eller 070-766 65 35.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde runt 1 302 650 nya Audibilar till kunder 2011. Företaget omsatte under 2011 över 44 miljarder euro och hade närmare 60 000 medarbetare runt om i världen. Audi producerar bilar i Tyskland, Ungern, Kina, Belgien och Indien. Företaget är aktivt på mer än hundra marknader globalt. Mellan 2011 och 2015 planerar Audi att investera mer än 11 miljarder euro i nya produkter och ny teknik. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.