Audi körde hem säsongens samtliga DTM-titlar

Årets DTM-säsong har varit perfekt för Audi. Martin Tomczyk lyckades tidigt säkra mästerskapstiteln och under finalavslutningen på Hockenheim körde dessutom Mattias Ekström hem andraplatsen totalt i mästerskapet. Audi lyckades även med bedriften att genom Audi Sport Team Abt Sportsline vinna teammästerskapet samtidigt som Miguel Molina blev utsedd till "Rookie of the Year".

– Man kan knappast önska sig mer än detta. Det har verkligen varit ett perfekt år för Audi och jag vill tacka alla som haft en del i denna stora framgång, säger Dr. Wolfgang Ullrich, chef Audi Motorsport.

Martin Tomczyk krönte sin lysande säsong med ytterligare en pallplats i finalen på Hockenheim. Den tyske DTM-mästaren har i år tagit poäng i samtliga lopp, stått på prispallen åtta gånger och tagit tre segrar.

– Finalen på Hockenheim framför denna publik var fantastisk. Min A4 var perfekt och mitt team gjorde ännu ett starkt jobb, säger Martin Tomczyk.

Svenske Mattias Ekström avslutade säsongen starkt efter en svag inledning och kunde slutligen köra hem andraplatsen i mästerskapet efter en sjätteplats i finalen.

– Jag är faktiskt ännu gladare över teamsegern, killarna förtjänar verkligen detta. Vi har lärt oss mycket inför 2012 och jag kan knappt vänta till jag får köra första tävlingen i nya Audi A5 DTM, säger Mattias Ekström.

En annan överlycklig Audiförare var spanjoren Miguel Molina som fick utmärkelsen "Rookie of the Year."

2011 var även sista säsongen för Audi A4 DTM som från och med nästa år ersätts av Audi A5 DTM. Sedan 2005 har A4 DTM tagit fem av åtta möjliga DTM-titlar, 44 pole positions, satt 31 snabbaste varv och tagit 34 racesegrar.

För mer information och bilder logga in på  www.audi-motorsport.info

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde runt 1 092 400 nya Audibilar till kunder 2010. Företaget omsatte under 2010 över 35 miljarder euro och hade närmare 60 000 medarbetare runt om i världen. Audi producerar bilar i Tyskland, Ungern, Kina, Belgien och Indien. Företaget är aktivt på mer än hundra marknader globalt. Mellan 2011 och 2015 planerar Audi att investera mer än 11 miljarder euro i nya produkter och ny teknik. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.