Audi Land of quattro Alpen Tour 2013

• 444 mil Klagenfurt - Monaco t.o.r
  • Fyra nya RS-modeller 2013
  • Fler än 5 miljoner levererade quattrobilar

Efter att ha korsat USA 2008, Europa 2009 och Kina 2011 ger sig Audi nu ut på sin fjärde längre resa. Audi Land of quattro Alpen Tour 2013 startar den 23:e September. Med de nya RS modellerna kommer Audi än en gång att fokusera på fördelarna med quattro permanent fyrhjuldrift.

444 mil, 44 bergspass och fyra nya RS modeller med fyrhjulsdrift. Det är i korthet Audi Land of quattro Alpen Tour 2013 som startar den 23 September. Resan går igenom sex länder med tolv olika delsträckor och startar i Klagenfurt i Österrike som även är slutdestination efter att ha kört Monaco t.o.r. Audi quattro är en unik framgångshistoria som har format varumärket Audi i mer än tre årtionden. Företaget med de fyra ringarna har levererat fler än fem miljoner quattrobilar och har en högre andel fyrhjuldrivna bilar än något annat premiummärke.

Deltagarna kommer att köra fyra nya RS modeller som lanseras under 2013. Franciscus van Meel, VD för Audis dotterbolag quattro GmbH, ser fram emot resan: “2013 är ett speciellt år för quattro GmbH, som även firar 30-års jubileum i år. Tillsammans med

RS 5 Cabriolet, RS 6 Avant och RS 7 Sportback är Audi RS Q3 den fjärde RS modellen som vi lanserar på marknaden 2013. Det betyder att vi nu erbjuder en palett på åtta modeller – den största bredden av RS modeller i företagets historia”. Som en extra krydda kommer legendariska Audi urquattro och Sport quattro delta i touren.

Fotografier, rese- och videofilmer från Audi Land of quattro Alpen Tour 2013 kommer att finnas på www.audi-quattro-alpentour.com, Audi Bloggen http://blog.audi.de och på Audi Media TV http://audimedia.tv.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 51 eller 070-53 865 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde drygt 1 455 000 nya Audibilar till kunder 2012. Företaget omsatte  48,8 miljarder euro  2012 och har mer än 70 000 medarbetare runt om i världen varav 50.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i  Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien,  Kina, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i Foshan i Kina 2013 och i Mexico 2016.. Fram till 2015 planerar Audi att investera ca 11 miljarder euro i nya produkter och ny hållbar teknik. Automobili  Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding  S.p.A  och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG.  Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.