Audi omvandlar el till gas i ny anläggning

• Audis e-gasanläggning invigs i nordtyska Werlte
  • Vatten, grön el och koldioxid ger miljöalternativet Audi e-gas
  • Audi A3 Sportback g-tron blir C02 neutral med e-gas

Idag inviger Audi e-gasanläggningen i tyska Werlte, vilket gör Audi  till den första biltillverkaren som utvecklat en kedja av hållbara energikällor. Av grön el, vatten och koldioxid tillverkas syntetisk metan: Audi e-gas.

"Audi tar ett gigantiskt steg mot framtidens mobilitet idag” säger Heinz Hollerweger, Head of Total Vehicle Development, vid hans tal vid invigningen: “Audi är den enda tillverkaren internationellt med den här formen av innovativ teknik. Forskning inom alternativa bränslen är kärnan i vår kraftfulla e-bränslestrategi”. Reiner Mangold, Head of Sustainable Product Development, tillägger: “E-gasanläggningen som vi byggt i Werlte kan bli ett pilotprojekt för hela energiomvandlingen med betydelse lång utanför vårt företags gränser”.

Processen sker i två olika steg: electrolys och metanisering. I första steget används överskottet av grön el från bl.a. vindkraftverk för att bryta ner vatten till syre och väte i tre elektrolyser. Vätet kan i framtiden tjäna som bränsle till bränslecellsfordon. För tillfället och i avsaknad av infrastruktur, genomförs ett andra processteg direkt: metanisering. Vätet får då reagera med koldioxid för att producera syntetisk metan, eller Audi e-gas. Den är nästan identiskt med fossil naturgas och kommer att distribueras till tankstationerna via redan existerande infrastruktur. Under hösten 2013 räknar man med att kunna tillföra Audi e-gas i det tyska naturgasnätet.

Audis e-gasanläggning kommer att producera omkring 1 000 ton e-gas per år och binder därmed omkring 2800 ton koldioxid kemiskt. Det är ungefär lika mycket som absorberas av en skog med över 200 000 bokträd under ett år. Audi bygger e-gasanläggningen i samarbete med anläggningsföretaget ETOGAS GmbH (tidigare SolarFuel) och projektpartnern MT-BioMethan GmbH på en 4 100 m2 stor markyta som ägs av EWE AG.

Även i själva produktionen har man priorieterat ett effektivt energiflöde. Överskottsvärmen som bildas under metaniseringen används som processenergi i den närliggande biogasanläggningen, vilket minskar den totala energiförbrukningen avsevärt. I gengäld tillförs högkoncentrerad koldioxid (CO2) från biogasanläggningen, vilket krävs för utvinning av e-gasen. Koldioxiden fungerar därmed som ett råmaterial och släpps inte ut i atmosfären.

E-gasen från Werlte planeras försörja 1 500 nya Audi A3 Sportback g-tron med 1500 mils koldioxidneutral körning varje år. 1.4 TFSI–motorn kan drivas antingen på naturgas, biometan eller Audi e-gas; och som komplement även på bensin. Det ger en total räckvidd på 130 mil, varav 40 mil på gas. Vid bilköpet kan kunderna teckna sig för en kvot med e-gas. Det gör att gasnätet fylls på med motsvarande mängd Audi e-gas som de tankar sina bilar med vid de reguljära tankställena. Betalning och fakturering hanteras via ett speciellt bränslekort för Audi e-gas.

Audi A3 Sportback g-tron förbrukar i genomsnitt mindre än 3.5 kg e-gas per 100 kilometer. CO2–utsläppen vid körning är mindre än 95 gram per km enligt NEDC. Vid körning med Audi e-gas är den klimatneutral eftersom koldioxiden, som genereras när bilen körs, redan bundits vid produktionen av e-gas. Även i en omfattande s.k. well-to-wheel analys som omfattar konstruktion och drift av e-gasanläggningen och vindturbinerna, är koldioxidutsläppen endast 20 gram per kilometer, vilket nyligen certifierades av TÜV Nord.

Med e-gasprojektet visar Audi hur stora mängder grön el kan lagras effektivt och oberoende av plats genom att omvandla elen till metangas och lagra den i naturgasnätet. Med e-gasprojektet är Audi en del av och driver på energiomställningen.

E-gasprojektet är en del av Audis omfattande e-bränsle strategi. Parallellt med e-gas anläggningen i Werlte, driver Audi en forskningsenhet i Hobbs, New Mexico, USA, för produktion av e-ethanol och e-diesel i samarbetet med Joule. Där använder mikroorganismer sol, koldioxid och vatten (bräckt, salt eller avfallsvatten) för att producera rent bränsle. Det strategiska målet är att använda koldioxid som råmaterial för bränslet och således förbättra den totala miljöpåverkan avsevärt.

Audi A3 Sportback börjar säljas till hösten och introduceras vid årsskiftet. I Sverige blir bilen miljöklassad och får reducerat förmånsvärde med 40 procent samt befrias från skatt i fem år. Priset är ännu inte fastställt men beräknas till under 250.000 kr.

Cylindervolym 1,395 cm3
Effekt 110 hk
Vridmoment 200 Nm från 1,500 till 3,700 rpm
Förbrukning enligt ECE standard Mindre än 3.5 kg e-gas/100 km
CO2 utsläpp enligt ECE standard Mindre än 95 gram/km
0 – 100 km/h: Under 11.0 s
Toppfart Över 190 km/h
Längd/ bredd / höjd/ 4,310 / 1,785 / 1,424 mm
Hjulbas/Tomvikt 2,636 mm/1,265 kg
Bagageutrymme 280 liter enligt VDA
Räckvidd gas/bensin/totalt 400 km/900 km/1300 km
Volym bränsletank gas/bensin 14,4 kg/50 liter

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 51 eller 070-53 865 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde drygt 1 455 000 nya Audibilar till kunder 2012. Företaget omsatte  48,8 miljarder euro  2012 och har mer än 70 000 medarbetare runt om i världen varav 50.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i  Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien,  Kina, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i Foshan i Kina 2013 och i Mexico 2016.. Fram till 2015 planerar Audi att investera ca 11 miljarder euro i nya produkter och ny hållbar teknik. Automobili  Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding  S.p.A  och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG.  Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.