Audi på väg mot ännu ett rekordår

• Bästa augustimånaden i Audis historia med ca 108 100 registreringar globalt – en ökning med 14,9 procent
  • I Sverige stärkte Audi sin position som landets tredje bäst säljande bilmärke med en ackumulerad marknadsandel på 6,3 procent

Audi fortsätter växa i alla regioner runt om i världen. I augusti ökade antalet sålda Audi med 14,9 procent jämfört med samma månad i fjol och totalt såldes 108 100 nya bilar. Sedan början av året har hela 961 000 kunder valt att köpa en ny Audi, vilket är 12,7 procent fler än i fjol.

Även på den svenska marknaden blev augusti en stark månad för Audi med 1 551 nya registreringar vilket är en ökning med nästan 10 procent jämfört med fjolåret. Därmed befäste Audi sin position som det tredje mest sålda märket i Sverige med en ackumulerad marknadsandel på 6,3 procent hittills i år.

- Vi har haft ett starkt år hittills och 2012 ser ut att bli ännu ett nytt rekordår både för Audi globalt och för oss i Sverige. Dessutom har vi precis lanserat en helt ny generation Audi A3, som fått ett mycket fint mottagande av både press och kunder, samt även en uppgraderad version av Audi Q5, vilket gör att vi ser mycket positivt även på den kommande perioden, säger Oliver Bartholomäy, märkeschef för Audi i Sverige.

Audis framgångsrika produktoffensiv fortsätter även nästa år då bland annat A3-familjen kompletteras med ytterligare versioner.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Eva-Maria Elstner, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 35 eller 070-766 65 35.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde runt 1 302 650 nya Audibilar till kunder 2011. Företaget omsatte under 2011 över 44 miljarder euro och hade närmare 60 000 medarbetare runt om i världen. Audi producerar bilar i Tyskland, Ungern, Kina, Belgien och Indien. Företaget är aktivt på mer än hundra marknader globalt. Mellan 2011 och 2015 planerar Audi att investera mer än 11 miljarder euro i nya produkter och ny teknik. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.