Audi R8 – ur Karl Lagerfelds perspektiv

Hur fotograferar man en bil som redan har blivit fotograferad ur varenda vinkel – stillastående och i 301 km/h? Kreativitet, visioner och associationer är nödvändiga element för att lyckas. Se Karl Lagerfelds uppmärksammade tolkning av Audis supersportbil Audi R8 på Audi Forum i Stockholm 12 oktober – 12 november.

Fängslad av Audi R8’s visuella uttryck, utvecklade designern Karl Lagerfeld en abstraktion någonstans mellan människa och metallobjekt. Lagerfeld arbetade med reflektioner och för åskådaren skapar fotona känslan av att titta genom ett kalejdoskop. De svartvita fotografierna uttrycker helt nya, spännande perspektiv.

Fotografering av Audi R8 ägde rum i Ramatuelle nära Saint Tropez i södra Frankrike där Lagerfeld använde extra stora reflektionsskärmar och den bästa fotoutrustningen som finns att tillgå.

– Audi R8 är en bil av vår tid och måste därför fotograferas med dagens bästa utrustning, säger Karl Lagerfeld själv.

Även modellen var av högsta klass då Lagerfeld under fotograferingen arbetade med en av de mest eftertraktade manliga modellerna just nu, amerikanen Brad Kroenig.

För Walter de’Silva, en av världens mest erkända bildesigner, är design i abstrakta termer ”ett antal individuella signaler som tillsammans skapar ett gemensamt och kraftfullt uttryck. Design är alltid en reflektion av livsåskådningar, synpunkter och övertygelser”. de´Silva designade Audi R8 som ett uttryck för ”ultimat sportighet” och nu har alltså Karl Lagerfeld genom sina fotografier tolkat bilens design i ett nytt, ovanligt ljus.

De unika fotografierna återfinns i en konstnärlig och exklusiv kalender med titeln ”Kaleidoscopic Vision of a Car”, tillgänglig enbart för Audi R8-kunder. Den svenska publiken ges nu möjlighet att se bilderna under en begränsad period på Audi Sveriges showroom Audi Forum i Stockholm. Utställningen pågår 12 oktober – 12 november.