Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro

I samband med den internationella bilmässan i Frankfurt presenterar Audi sin nya medlem i R8-familjen – R8 Spyder 5.2 FSI. Med V10-motorn som nyligen lanserades i coupéversionen av R8, karossdelar i kolfiber och den helautomatiska tygsuffletten, bjuder R8 5.2 FSI Spyder på fantastiska körupplevelser.

Den mittmonterade motorn i Audi R8 5.2 FSI Spyder är en direktinsprutad V10 med torrsumpssmörjning som till stor del är handbyggd i aluminium. Den höga kompressionen, 12:5:1, tillsammans med FSI-tekniken bidrar till hög prestanda och effektivitet. Två växellådor finns tillgängliga; sexväxlad manuell är standard och som tillval finns R tronic, automatlådan som även kan styras med hjälp av paddlarna bakom ratten. quattro permanent fyrhjulsdrift är standard, dock med den största delen av kraften distribuerad till bakaxeln, precis som i coupéversionen. Till skillnad från R8 Coupé, har inte R8 Spyder de utmärkande sideblades som är placerade bakom dörrarna. Istället är sidopanelerna och den bakre luckan gjorda i kolfiber och har två välvda kåpor med integrerade luftintag som sträcker sig ända bak till spoilern, vilket ger bilen ett kraftfullt uttryck. Som på alla cabrioleter från Audi använder sig R8 Spyder av en tygsufflett som endast väger 30 kg och finns tillgänglig i fyra färger. Den helautomatiska suffletten öppnas och stängs på 19 sekunder och kan manövreras i farter upp till 50 km/h. Suffletten fälls ihop som ett Z och tar väldigt lite plats mellan bakluckan och motorn. Den lätta och starka suffletten klarar utan problem de hastigheter Audi R8 Spyder är kapabel till. Ett nätliknande turbulensskydd är standard. Karossen som bygger på Audi Space Frame (ASF)-teknologin väger, trots förstärkningar i trösklarna, transmissionstunneln, golvet och A-och B-stolparna, endast 6 kg mer än coupéversionen av R8. Den höga vridstyvheten i ASF-konstruktionen tillsammans med en motorram i ultralätt magnesium sörjer för superba köregenskaper och hög säkerhet. Audi magnetic ride använder magnetiska fält i stötdämparna för att på millisekunder justera hårdheten efter de aktuella körförhållandena. Magnetic ride är standard och föraren har möjlighet att välja mellan två olika grundinställningar – komfort och sport. Bilen rullar på 19”-fälgar med 10-ekers Y-design och däck som mäter 235/35-19 fram och 295/30 bak. Som tillval finns bakdäck i dimensionerna 305/30-19. De högeffektiva bromsarna består av ventilerade och perforerade bromsskivor med 8-kolvsok fram och 4-kolvsok bak. För den kräsne finns även överdimensionerade keramiska bromsskivor som är extremt lätta och långlivade. Strålkastarna använder LED-teknik i alla sina funktioner, varselljus, halvljus, helljus och blinkers. Med en färgtemperatur på 6 000 Kelvin är ljuset väldigt likt dagsljus, vilket gör att ögonen inte blir lika ansträngda vid körning i mörker. Andra fördelar är den perfekta ljusbilden, livslängden på strålkastarna och den extremt låga energiförbrukningen. Även bakljusen använder LED-teknik och ger en tredimensionell ljusbild. Inredningen håller självfallet hög klass vad gäller både material och kvalitet. Förarinformationssystemet innehåller förutom de vanliga funktionerna även en lap timer för att hålla koll på varvtiderna vid bankörning. Instrumenten och växelspaksknoppen har i Spyder-versionen fått röda dekorringar. Standard-utrustningen innehåller skinnklädsel som finns i sex olika färger och ett ljudsystem från Bang & Olufsen. Skinnet på sätena är färgat med ett speciellt pigment som reflekterar den infraröda strålningen från solen och på så sätt håller det upp till 20 grader svalare än normalt läder. Den senaste versionen av MMI-navigation med högupplösta kartor i 3D är också standard. På tillvalslistan finns ännu en världspremiär – säkerhetsbälten med integrerade mikrofoner för handsfreenheten, vilket gör det möjligt att prata i telefon även med taket av. Säkerheten är som i alla bilar från Audi väldigt hög. ESP är självfallet standard med ett sportläge för aktiv körning. Rullskydd i form av två superstarka, fjäderbelastade plattor, två fullstora airbags samt sidoairbags och stolar som skyddar nacken från whiplashskador är standardmonterat. Fakta Audi R8 Spyder 5.2 FSI Motor: V10 FSI med direktinsprutning Effekt: 525 hk vid 8000 v/min Vridmoment: 530 Nm vid 6500 v/min 0-100 km/h: 4,1 sekunder 0-200 km/h: 12,7 sekunder Toppfart: 313 km/h Bränsleförbrukning: 14,9 l/100 km (13,9 l/100 km med R tronic) Audi R8 Spyder 5.2 FSI lanseras på den svenska marknaden i början av april 2010 medan förförsäljningen startar redan i slutet av vecka 38 2009. Priset för R8 Spyder 5.2 FSI med manuell växellåda börjar på 1 560 100 kronor. För mer information och bilder, besök www.audi-mediaservices.com .