Audi redo för 80:e upplagan av Le Mans

• Snabbaste tiden för Audi R18 e-tron quattro i första kvalificeringen på Le Mans, samtliga Audi bland topp fem
  • Audi ställer upp i Le Mans 24-timmars 2012 med totalt fyra LMP1-sportvagnar
  • Två av dessa är av typen Audi R18 e-tron quattro med hybridteknik och quattro fyrhjulsdrift, de resterande två är av typen Audi R18 Ultra och drivs med konventionell teknik

Nu på lördag den 16:e juni kommer Audi till start i årets Le Mans 24-timmarslopp med totalt fyra ekipage, två R18 e-tron quattro med hybrid- och fyrhjulsdrift, samt två R18 ultra med konventionell drivteknik. Vid det första kvalificeringsheatet på Le Mans satte Audi R18 e-tron quattro (#1) den snabbaste tiden på 3 minuter 25,453 sekunder och samtliga Audi återfanns bland de topp fem snabbaste.

Båda modellerna använder sig av Audi Ultra lättviktskonstruktion. Teknikutvecklingen för de två olika biltyperna har enligt Audis motorsportchef Dr. Wolfgang Ullrich varit det mest utmanande och omfattande projektet i hela Audi Motorsports historia.

Även på förarsidan har Audi toppat laget: Totalt tretton förare (inklusive en reserv) kommer till start. Den mest kände är den förare som vunnit Le Mans flest gånger av alla, Tom Kristensen från Danmark. Med totalt åtta segrar har han en ovärderlig erfarenhet av Le Mans. Dessutom ingår fjolårsvinnarna schweizaren Marcel Fässler, tysken André Lotterer och fransmannen Benoît Tréluyer i Audis stall.

På plats i Le Mans väntas runt 250 000 besökare, samtidigt som många miljoner kommer att följa loppet på Eurosport, i nationella TV-kanaler eller via Audi Sports iPhone App. Och det finns verkligen goda anledningar att vara extra nyfiken på årets Le Mans, bland de mer intressanta frågorna som låter sig ställas finns:

• Kommer Audi att ta sin elfte seger sedan 2000?
  • Hur starka kommer det främsta motståndarteamet från Toyota att vara?
  • Hur kommer hybrid/quattrosystemet i Audi R18 e-tron quattro att påverka bilens hastighet jämfört med Audi R18 Ultra?
  • Kommer det att bli rekord under detta det 80:e Le Mansloppet?

Audis bilar kommer att ha startnumren 1 och 2 för R18 e-tron quattro, samt 3 och 4 för R18 Ultra. Alla fyra bilarna drivs av Audi Sport Team Joest.

Missa inte när ny motorsporthistoria skrivs under den kommande Le Manshelgen. Starten går nu på lördag den 16 juni klockan 15:00.

För mer information och bilder logga in på  www.audi-motorsport.info

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde runt 1 302 650 nya Audibilar till kunder 2011. Företaget omsatte under 2011 över 44 miljarder euro och hade närmare 60 000 medarbetare runt om i världen. Audi producerar bilar i Tyskland, Ungern, Kina, Belgien och Indien. Företaget är aktivt på mer än hundra marknader globalt. Mellan 2011 och 2015 planerar Audi att investera mer än 11 miljarder euro i nya produkter och ny teknik. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.