Audi S3 Sportback

• Ny 2.0 TFSI med turboladdning och direktinsprutning
  • Maximal kraft, minimal förbrukning: 300 hk och 380 Nm, men endast 6,9 liter per 100 km
  • 0-100 km/h på 5,0 sekunder.
  • Sportback med 5 dörrar för ökad funktionalitet

2.0 TFSI-motorn i tredje generationens Audi S3 Sportback är nyutvecklad från grunden. Det enda den har gemensamt med sin föregångare är cylindervolymen på 1 984 cc. Den fyrcylindriga motorn levererar ett konstant vridmoment på 380 Nm mellan 1 800 - 5 500 v/min. Uteffekten vid 5 500 v/min anges till 300 hk, och varvräknaren visar rött vid 6 800 v/min. Den högpresterande fyrcylindriga motorn responderar direkt på förarens behov. Med Audi drive select i dynamikläge förstärks kraften i motorn även rent akustiskt.

2.0 TFSI motorn levererar kraft och effektivitet genom ny teknik som t.ex. den indirekta insprutningen som kompletterar FSI-direktinsprutningen då motorn går på dellast. På avgassidan varierar Audi valve lift system ventillyften i två steg. Grenröret sitter integrerat i topplocket och är vätskekylt för att sänka temperaturen på avgaserna och förkorta uppvärmningstiden vid kallstart. Allt för att sänka förbrukning och utsläpp.

Utrustad med S tronic går accelerationen från 0 till 100 km/h på 5,0 sekunder (5,4 sekunder med manuell växellåda). Topphastigheten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Med launch control levereras kraften i motorn direkt till vägbanan för maximalt väggrepp. Utrustad med S tronic drar S3 Sportback i snitt endast 6,9 liter bensin per 100 km och med manuell växellåda 7,0 liter (vilket är en sänkning med 1,5 liter/100 km jämfört med den förra versionen). Det motsvarar ett CO2-utsläpp på 159 (162) gram per kilometer.

För kördynamikens skull är de lägre växlarna korta, precis som i den manuella växellådan och den sjätte växeln optimerad för bränslebesparing. Den effektiva dubbelkopplingslådan S tronic kan kontrolleras med paddlar vid ratten och erbjuder automatlägena D och S i tillägg till det manuella läget.

Audi S3 Sportback svarar direkt och exakt på förarens rattrörelser med ett säkert och praktiskt taget neutralt uppträdande. En av orsakerna till detta är den väl avstämda fördelningen av axelbelastningen där framaxeln har flyttats fram 52 mm jämfört med den förra modellen. Den nya progressiva styrningen, S sport chassit som sänker bilen med 25 mm och viktfördelningen fram bak (59% resp. 41%) bidrar till den sportiga körupplevelsen. Adaptiv styrning är standard för ökad precision vid sportig körning och lättare styrning vid parkering. Audi S3 Sportback är givetvis utrustad med quattro permanent fyrhjulsdrift vilket bland annat gör det möjligt att accelerera tidigare och säkrare i utgången av en kurva. Bilen behåller sin dynamik och stabilitet i alla situationer, speciellt i regn och snö.

Nya Audi S3 Sportback är utrustad med 7.5 J x 18 fälgar och 225/40 däck med lågt rullmotstånd som hjälper till att minska bränsleförbrukningen. Bromsskivorna fram är ventilerade och mäter 340 mm i diameter. De svarta bromsoken pryds av S3-märken och kan som tillval väljas röda . Den nya elektromekaniska parkeringsbromsen, som sköts via en knapp, sitter integrerad i bromssystemet bak. Den senaste generationens elektroniska stabiliseringskontroll (ESC) griper in på ett mycket precist sätt.

Audi drive select är standard i nya Audi S3. Systemet kan påverka karakteristiken för det elektroniska gasspjället, styrservokraften och växlingspunkterna för tillvalet S tronic och föraren kan välja mellan fem olika ”körprogram”. Med ett knapptryck väljer föraren om systemet skall ställas in på komfort, automatik, dynamik eller effektivitetsläge. Ytterligare ett läge, individual, är möjligt om bilen är utrustad med MMI Radio eller Navigation. Audi Magnetic ride, den elektromagnetiska dämpningskontrollen, är ytterligare ett tillval som kan styras via Audi drive select.

Lättviktskonstruktionen med Audi ultra gör att nya Audi S3 Sportback inte väger mer än 1.455 kg vilket är 70 kg mindre än föregångare. Viktbesparingen har bland annat skett med hjälp av en hög andel ultra höghållfast stål i karossen och aluminium i framskärmar och motorhuv. Förutom sänkt förbrukning så har det även resulterat i att körupplevelsen och den dynamiska prestandan förbättrats i Audi S3 Sportback. 2.0 TFSI – motorn är dessutom mer än fem kilo lättare än den tidigare motorn.

Den exteriöra designen understryker den sportiga karaktären i Audi S3 Sportback. Nya Audi S3 Sportback är 4,324 mm lång, 1,785 mm bred and 1,404 hög.

Audi S3 Sportback är självklart försedd med en single frame-grill av karakteristisk S-typ. Ramen är tillverkad i aluminiumoptik och insatsen är matt platinagrått. Sidobackspeglarna är i aluminiumoptik och stötfångaren bak har fått ny design. Den platinagrå diffusorn omsluter de fyra ovala, kromade ändrören medan den stora takspoilern skapar mer downforce på bakaxeln.

De xenon-baserade adaptiva strålkastarna är länkade till navigationssystemet och kan uppgraderas med speciella belysningsprofiler för körning i staden, på landsväg och på motorväg, liksom för korsningar och turistattraktioner. I kombination med en framåtvänd kamera, justeras gränsen mellan ljus och mörker, automatiskt och steglöst – för väsentligt förbättrad sikt och säkerhet. Audi är även först ut i premiumkompaktsegmentet med tillvalet full LED-strålkastare, som man tidigare endast kunde hitta i storbilsklassen.

Tillvalet läderklädd multifunktionssportratt har fått ny design och är tillplattad nedtill. Pedalerna och fotstöden är tillverkade i borstad aluminium. Instrumenttavlorna är grå och visarna vita och en speciell S-detalj hittar vi på varvräknaren som nu också innehåller en laddtrycksmätare. Förarinformationssystem med pauspåminnare är standard, den elektriskt infällbara monitorn fälls upp så snart man sätter på tändningen och visar då en speciell S3-skärm. Sömmar i kontrasterande färg accentuerar den annars svarta interiören.

Den som så vill kan få sin nya S3 Sportback utrustad med avancerade mobila infotainment- och förarhjälpsystem. ”Audi connect” är samlingsnamnet på en lång rad skräddarsydda online-tjänster som länkar samman föraren med sin omgivning som snabbt förses med viktig information på ett lättfattligt sätt. För användning av dessa nya tjänster, har Audi tagit fram flera infotainmentenheter – bland annat MMI navigation plus med MMI touch. Detta högklassiga system har en supertunn, infällbar 7"-monitor och bjuder på ett nytt manöversystem där en pek- och skrivplatta har integrerats i vrid/tryckreglaget.

Ny Audi S3 Sportback lanseras i Sverige till hösten 2013. Cirkapriset startar på 385.000 kr.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 51 eller 070-53 865 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde drygt 1 455 000 nya Audibilar till kunder 2012. Företaget omsatte under 2011 över 44 miljarder euro och har närmare 68 000 medarbetare runt om i världen. Audi producerar bilar i Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien, Kina, Belgien, Slovakien och Indien. Företaget är aktivt på mer än hundra marknader globalt. Mellan 2012 och 2016 planerar Audi att investera mer än 13 miljarder euro i nya produkter och ny teknik samt produktionsanläggningar. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.