Audi sätter nytt försäljningsrekord i september

Försäljningsstatistiken för Audi pekar fortsatt uppåt i alla regioner i världen. Bolaget sålde omkring 120 200 bilar i hela världen under september vilket är en ökning med 17,1 procent jämfört med samma period föregående år. I Sverige är ökningen 19,5 procent framför allt tack vare den nya generationen Audi A6 och A1-modellen som bidragit till ytterligare bredd i modellprogrammet.

Audis försäljning fortsätter starkt uppåt när statistiken för september månad summeras. Den totala försäljningen i världen har ökat med över 17 procent jämfört med september 2010, vilket kan summeras till ungefär 120 200 bilar. I Europa ökade försäljningen med 9,0 procent till ungefär 67 200 bilar och berodde främst på den höga tillväxten i Storbritannien och på de skandinaviska marknaderna. I Sverige, som är den viktigaste tillväxtmarknaden i Skandinavien, levererades 1 486 bilar under september månad vilket är en ökning med 19,5 procent.

– Audi fortsätter att gå med stark medvind i både Sverige och världen. Vi är nu mitt i lanseringen av nya Q3 och A6 avant, och nästa år kommer uppdaterade modeller av A4, A5 och Q5 samt lanseringar av nya A1 Sportback och A3. Med andra ord ser vi också fram emot ett mycket starkt 2012, säger Jens Wetterfors, chef Audi Sverige.

Under september syns särskilt stark tillväxt i USA och Kina med 19,3 respektive 33,2 procent. Efter första veckan i oktober är det kinesiska försäljningsrekordet för hela 2010 redan passerat och målet i år är att för första gången nå över 300 000 sålda bilar.

Den totala försäljningen till och med september 2011 uppgår till 973,200 fordon.

Läs mer på www.audi-mediaservices.com

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Eva-Maria Elstner, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 35 eller 070-766 65 35.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde runt 1 092 400 nya Audibilar till kunder 2010. Företaget omsatte under 2010 över 35 miljarder euro och hade närmare 60 000 medarbetare runt om i världen. Audi producerar bilar i Tyskland, Ungern, Kina, Belgien och Indien. Företaget är aktivt på mer än hundra marknader globalt. Mellan 2011 och 2015 planerar Audi att investera mer än 11 miljarder euro i nya produkter och ny teknik. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.