• Audi/

Audi Stockholm öppnar norra Europas modernaste bilanläggning i Smista

Torsdag 27 augusti inviger Audi Stockholm norra Europas mest moderna bilanläggning i Smista. Audi Center Smista är dessutom en av de första Audianläggningarna i världen som byggts helt efter Audis nya terminalkoncept. Resultatet är en nytänkande och kundorienterad anläggning för framtidens bilhandel.

Premiummärket Audi, som nått stora framgångar världen över med försäljningsrekord såväl globalt som i Sverige, fortsätter sin offensiva satsning – nu med ett nytt koncept för framtidens bilhandel. Sveriges största Audiåterförsäljare, Audi Stockholm, öppnar i dagarna Skandinaviens första Audicenter i Stockholm, Audi Center Smista. Den nya anläggningen, som är byggd helt enligt Audis nya terminalkoncept med modern och nytänkande arkitektur och funktion, spelar en betydande roll i Audis långsiktiga strategi där fokus ligger på kundens upplevelse vid såväl bilköp som service. – Etableringen av en märkesexklusiv Audianläggning med dedikerad personal i Smista är ett viktigt led i den framgångsrika utvecklingen för Audi i Stockholm. Expansionen ger oss möjlighet att möta den stora efterfrågan både vad gäller försäljning och servicemarknad, säger John Winell, vd Audi Stockholm. – Med Audi Center Smista sätts en ny standard för framtidens bilanläggningar där form och funktion samspelar för att möta kundens behov och förväntningar till oss samt varumärket Audi, säger Jens Wetterfors, chef Audi Sverige. Anläggningen består av två våningsplan med plats för 13 nya Audi utställningsbilar på nedre plan samt 18 nya på övre plan. Det övre planet rymmer dessutom 30 Audi Approved begagnade bilar. Audi Center Smista erbjuder 12 moderna verkstadsplatser och för en snabb och säker reservdelshantering används en avancerad paternoster. Även invändigt är anläggningen byggd efter Audis nya showroom concept och resultatet är en ljus och lättöverskådlig anläggning med målsättningen att komma ännu närmare kunden. Det dedikerade Auditeamet, under ledning av Brand Manager Urban Axelsson, besitter hög kompetens inom såväl försäljning som service och kan dessutom erbjuda Sveriges största utbud av nya Audimodeller. Anläggningen rymmer även kundlounger med möjlighet till trådlös uppkoppling. Audi Center Smista är byggt för att effektivisera energiförbrukningen i största möjliga mån och förbrukar mindre än 75 procent energi jämfört med dagens norm och är därmed en så kallad GreenBuilding. Verkstaden är utformad efter senaste krav med bland annat källsortering vid varje arbetsposition. Anläggningen har dessutom ett komplett reningsverk för biltvätt som endast förbrukar 40 liter per tvätt, jämfört med normalt 200-400 liter per tvätt. Det finns även en miljöstation för sortering av restprodukter och avfall. Invigningen av Audi Center Smista äger rum torsdag 27 augusti i närvaro av Axel Strotbek, CFO Audi AG. Media är välkommen till pressvisning av norra Europas mest moderna bilanläggning, onsdag 26 augusti kl 16:00, Smista Allé 46, Stockholm. OSA till Eva-Maria Elstner på 070-766 65 35 eller på eva-maria.elstner@audi.se. Om Audi Center Smista 12 verkstadsplatser 32 platser för nya bilar (nedre och övre våning) 30 platser för begagnade Audi Approved bilar (övre våning) 8 säljplatser (6 vid uppstart) 12 mekanikerplatser (6 vid uppstart) 3 servicerådgivare 2 reservdelsmän (vid uppstart) 1 receptionist 1 testare Audi Brand Manager: Urban Axelsson Verkstadschef: Andreas Beste Allt eftersom teamet ”växer in i” anläggningen kommer Audi Center Smista bemannas fullt ut enligt ovanstående. Volymmål Audi Center Smista (helt år): 1 400-1 500 nya och begagnade Audi Marknadsandel Audi Stockholm totalt per 07-2009: 7 procent (samma andel som i fjol, 2008). Audi Center Smista är en viktig pusselbit i Audis satsning i metroområden och förutom den nya anläggningen finns Audi Stockholm i Danderyd, Järva, Hammarby Sjöstad och Södertälje. Om arkitekturen Audis nya arkitekturkoncept- terminalkonceptet – är framtaget för att motsvara varumärket Audis kärnvärden – sportig, progressiv och sofistikerad – samt den omfattande modellutveckling som skett de senaste åren. Målsättningen är att skapa en ny modern typ av bilanläggning som motsvarar Audikundernas förväntningar och där personalen presterar toppresultat i en inspirerande och nytänkande miljö. Audis nya terminalkoncept lyfter försäljningen av bilar till butiknivå där kunderna kan titta på ny bil och köpa tillbehör i en ljus och lättöverskådlig miljö. Utmärkande för den utvändiga arkitekturen är de stora glaspartierna och de stora delar av fasaden som är täckt av en ”extra hud” i form av korrigerad och perforerad plåt i aluminium. Kännetecknande för den invändiga arkitekturen är den ”dynamiska kurvan” som återfinns på både den nedre och övre våningen. Dessa lutande och samtidigt svängda väggar förmedlar kraften och dynamiken i varumärket Audi och dess modeller och bidrar samtidigt till en känsla av fart i utställningen. Kurvan fungerar även som en orientering för hur bilarna står uppställda i hallen. Takbelysningen är inte statisk utan sitter istället oregelbundet placerat där tanken är den ska upplevas som en stjärnhimmel.